KLM is opnieuw bang voor lange rijen op Schiphol deze zomer. De drukte tijdens de meivakantie was natuurlijk al geen goede reclame voor de luchthaven. Maar niet alleen de wachttijd bij inchecken of douane kan problemen opleveren voor jou als reiziger. Wat als je koffer op de luchthaven van je bestemming beschadigd van de bagageband komt?
Voor degene die de bagage afhandelt op de luchthaven is jouw koffer slechts een van de vele. Raakt je koffer tijdens het transport tussen luchthavens beschadigd? Verlaat dan nooit de bagagehal zonder een zogeheten Property Irregularity Rapport (PIR). Daarmee bewijs je dat je koffer tijdens de vlucht beschadigd is, en niet op een later moment.
Hoe kom je aan een PIR?
Een PIR haal je bij de balie in de bagagehal van de luchthaven waar je geland bent. Elk vliegveld heeft zo’n balie. Een vertegenwoordiger van de luchthaven stelt een PIR voor je op. Op het formulier staat op welke plekken je koffer beschadigd is, zoals een afgebroken wieltje of handvat. Je laat met de bagagesticker op je vliegticket of paspoort zien dat de koffer op jouw naam staat. Controleer daarom bij het inchecken op Schiphol of je naam goed op de sticker staat.
Geen PIR? Geen vergoeding
Wacht nooit met je melden bij de balie. Ben je eenmaal de bagagehal uit, dan kun je er niet meer voor terug. En zonder PIR krijg je van je
reisverzekering geen vergoeding voor je beschadigde koffer of de noodzakelijke spullen bij vertraagde reisbagage. Je verzekeraar heeft het rapport op zijn beurt nodig om de schade te verhalen op de luchtvaartmaatschappij.
Het formulier heb je dus nodig om de schade te claimen op je
reisverzekering. Het rapport dient wel op tijd binnen te zijn bij je verzekeraar. Dat vind je terug in de voorwaarden van je verzekering, net als hoe hoog de vergoeding is.
Heb je geen reisverzekering? Je kunt je claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij of bij de reisorganisatie waar je een pakketreis hebt geboekt. De vergoeding kan lager uitvallen dan bij een claim bij de reisverzekering.
Koffer vertraagd?
Het kan ook gebeuren dat je op je plaats van bestemming bent en je koffer helemaal niet van de bagageband rolt. Ook dan vraag je in de bagagehal meteen een PIR aan. Zodra je koffer wel op de luchthaven aankomt, ben je dankzij het rapport terug te vinden.
Je PIR is bovendien het bewijs dat je bagage te laat aankwam. Daarom kun je met een PIR de kosten van je meest noodzakelijke aankopen bij je
reisverzekering claimen. Let wel: dat geldt alleen op je vakantiebestemming. Bij terugkomst in Nederland is die dekking niet geldig.