Met ingang van 1 januari 2020 wordt een fiscale regeling van kracht die een fiets van de zaak weer aantrekkelijk maakt. Net zoals het Fietsplan uit de jaren 90. Maar wat kost het eigenlijk?
De fiets wordt steeds vaker beschouwd als een serieus alternatief voor de auto en het openbaar vervoer in het woon-werkverkeer: geen files, geen parkeerproblemen en nog gezond bezig zijn ook. Daarom wil de overheid zoveel mogelijk forensen op de fiets krijgen. Dit begon met extra investeringen in de fietsinfrastructuur, maar nu volgt ook een soepele regeling voor een fiets van de zaak.
Het was voorheen niet onmogelijk om een fiets van de zaak te krijgen, maar gemakkelijk was het niet. Voor werkgevers bracht dit hoge kosten met zich mee en werknemers moesten alle privékilometers nauwkeurig registreren. Kortom, een hoop rompslomp.
De nieuwe fiscale regeling voor een fiets van de zaak lijkt qua werking erg op die van leaseauto’s. Als werknemer krijg je jaarlijks te maken met 7 procent bijtelling (van de cataloguswaarde van de fiets) bovenop je bruto-inkomen. Daarover betaal je belasting.
Via deze regeling kun je kiezen uit allerlei soorten fietsen: van stadsfietsen en e-bikes tot racefietsen en mountainbikes. Wat je maandelijks betaalt, hangt af van je salaris en de waarde van de fiets. RTLZ maakte het volgende rekenvoorbeeld.
Bovenstaand voorbeeld geeft aan dat je voor slechts een paar euro per maand op een dure fiets kunt rijden. En niet alleen voor werknemers is het gunstig, ook werkgevers profiteren. Zo is het beschikbaar stellen van een fiets van de zaak een voorbeeld van goed werkgeverschap. Ook daalt naar verwachting het ziekteverzuim omdat werknemers fitter worden en draagt het bij aan milieudoelstellingen.
In de fietsenbranche kan men niet wachten tot de nieuwe regeling van kracht is. BikeTotaal Wijtman in Delft verwacht dat veel werkgevers hun weknemers een fiets van de zaak zullen aanbieden. Ook andere partijen zijn positief. Zo ook Juizz, dat zich specialiseert in elektrische fietsen in grote steden. “We zijn in de branche vooral blij met een duidelijke regeling, die ook heel interessant is,” aldus salesmanager Niels Andela.
In Duitsland is er al jaren een gunstige regeling voor werkgevers en werknemers. Het bedrijf Lease a bike, dat bij onze oosterburen al duizenden forensen op de fiets heeft gekregen, heeft speciaal voor de nieuwe regeling een Nederlandse tak opgericht, omdat er volgens woordvoerder David Gribnau al veel ‘concrete interesse’ is van werkgevers en werknemers. Ook bij BikeTotaal is er al veel interesse, maar toch denkt het bedrijf dat veel werkgevers (nog) niet voldoende op de hoogte zijn. Pas als werknemers vragen gaan stellen, gaan ze zich erin verdiepen.