Vanaf vandaag tanken de benzinestations uit een ander vaatje. Geen ‘gewone’ Euro 95 benzine meer, maar uitsluitend E10. Veel verschil tussen beide brandstofsoorten is er overigens niet. Daarom kunnen bijna alle automobilisten probleemloos door blijven tanken. Je herkent E10 benzine aan de ronde witte sticker op het vulpistool.
Aan E10 benzine is 10% bio-ethanol toegevoegd. Dat is een plantaardige brandstof. In Euro 95 benzine zat tot vandaag slechts 5% van deze schonere brandstof. Door deze verdubbeling, vermindert de CO2-uitstoot op de Nederlandse wegen.
Let op: de meeste Nederlandse tankstations handhaven de naam Euro 95. Ook nu er 10% in plaats van 5% biobrandstof wordt bijgemengd.
Waarschijnlijk wel. Op een enkele uitzondering na, zijn alle auto’s die na het jaar 2000 werden gemaakt geschikt voor E10 benzine. Heb je een oudere auto of oldtimer? Check dan vóór je eerstvolgende tankbeurt of je kunt rijden op E10.
Stel dat je dit weblog nét wat te laat hebt gelezen en zojuist E10 hebt getankt. Terwijl jouw oudere auto dat niet slikt? Moet je je dan zorgen maken?
Nee hoor, op korte termijn is er weinig aan de hand.
Staat je auto lang stil met E10 in de motor? Dan kan deze brandstof met name de rubberen onderdelen aantasten, waardoor de kans op pech of autobrand toeneemt.
Laat je auto dus nooit dagenlang stil staan met de ‘verkeerde’ benzine in de motor en tank de volgende keer weer alcoholvrij (zoals Shell V-Power, BP Ultimate) of Super Plus 98.