Een woningbrand is een nachtmerrie. Hoe moet het verder als je niets meer hebt? Op zulke traumatische momenten is je verzekeraar de eerste die je ondersteunt met praktische zaken. Nog tijdens het blussen. Hoe zit dat en wat gebeurt er in de eerste 24 uur na een woningbrand?
De brandweer heeft niet de taak om bewoners op te vangen. Daar is de stichting Salvage voor. Een hulporganisatie opgericht door de brandverzekeraars in Nederland. Direct na de brandmelding krijgt ook een medewerker van Salvage de oproep om naar de plaats van de brand te gaan. Hij of zij coördineert de praktische hulp aan de slachtoffers.
Datzelfde geldt voor andere praktische zaken zoals kleding. Een jas lenen van een buurman is een tijdelijke oplossing, dus de coördinator raadt slachtoffers aan om snel wat nieuwe kleren aan te schaffen. Contant geld kan Salvage niet geven, maar wel de garantie dat de kosten van de kleding vergoed worden door de verzekeraar.
Het is belangrijk dat deze schoonmaakbedrijven zo snel mogelijk worden ingeschakeld. Vandaar dat die taak in handen is van Salvage.
Als de brand groot was, dan regelt Salvage ook dat er hekken om het pand worden gezet. Dat is nodig voor de veiligheid als er instortingsgevaar is, maar het voorkomt ook dat onbevoegden in de resten gaan zoeken naar waardevolle spullen.