Voor deze verbouwingskosten kun je een renteloze lening aanvragen
2 oktober 2023
Studiereis Sicilië
31 oktober 2023

De zomervakantie is voorbij en dat zorgt weer voor een drukkere ochtendspits. Een file is nu meer regel dan uitzondering. Dat brengt helaas, naast irritaties, ook wat risico’s met zich mee. Een kop-staartbotsing komt veel meer voor in een drukke, langzaamrijdende file dan op een rustige, lege weg. Maar bij zo’n botsing is het soms lastig te bepalen wie er aansprakelijk is voor de schade. Het verschilt namelijk per situatie.

1. Je moet plots remmen

Stel: je moet plotseling remmen, waardoor je achterligger op je auto botst. Wie is er dan aansprakelijk voor de schade? Zo’n botsing ontstaat vaak doordat degene die achter je rijdt onvoldoende afstand houdt. Als bestuurder moet je er altijd voor zorgen dat je voldoende afstand tot je voorganger houdt. Hield je achterligger onvoldoende afstand? Dan is die in de meeste gevallen aansprakelijk voor de schade. Maar er zijn uitzonderingen. Want remde je zonder noodzaak? Of sneed jij je achterligger af tijdens het inhalen? Dan ben jij degene die fout zit, en ben je aansprakelijk voor de schade. 

2. Na het inhalen van achteren geraakt

Op een drukke snelweg haal je iemand in. Zodra je weer op de rechter rijbaan rijdt, knalt je achterligger op je auto. Het kan zijn dat de bestuurder achter je het gas nog eens extra intrapte in plaats van te remmen. In dat geval is de achterligger natuurlijk aansprakelijk. Maar gaf je de andere bestuurder te weinig ruimte en sneed je hen af? Dan ben je zelf verantwoordelijk. De bestuurder kan je hiervoor dus aansprakelijk stellen. Hiervoor moet deze wel kunnen aantonen dat je hen daadwerkelijk hebt afgesneden. 

3. Niet op tijd geremd bij een stoplicht

Je nadert een groen verkeerslicht, dat op oranje springt. Je trapt snel op de rem. Je achterligger remt niet, of te laat. Wie is aansprakelijk? Ook in deze situatie geldt: je achterligger moet voldoende afstand houden. Reed hij te dicht achter je? Dan is hij verantwoordelijk voor de schade. Stond je al op de rem terwijl je nog lang niet bij het stoplicht was? Of reed je al voorbij het stoplicht, waardoor je niet meer veilig kon stoppen? Dan kan je wel aansprakelijk worden gesteld. 

4. Een kop-staartbotsing in de file

De situatie: je staat stil in de file en wordt plotseling van achteren aangereden. Hierdoor bots je op je voorganger. Omdat je stilstond, is je achterligger in dit geval aansprakelijk voor zowel jouw schade als die van je voorligger. Wat als je wel had gereden op het moment van de aanrijding? Dan zou je zelf aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de schade aan de auto voor je.

Dekking schade eigen auto afhankelijk van dekking

Beland je in een kop-staartbotsing en is het jouw schuld? Of de schade aan je eigen auto vergoed wordt, hangt af van de dekking van je autoverzekering. Heb je een WA-verzekering of WA + beperkt casco? Dan ben je alleen verzekerd voor schade die je veroorzaakt bij een ander. Schade aan je eigen auto is niet gedekt. Je krijgt de schade in dit geval alleen vergoed met een all risk verzekering. Is de botsing de schuld van de ander? Dan is de schade wel gedekt.