Verlopen coronavoucher? Dit is wat je kan doen

Financiële voorjaarsschoonmaak
6 april 2021
Overnachten in een boomhut, wie droomde er vroeger niet van een eigen boomhut?
6 mei 2021

Inmiddels hebben we al een jaar te maken met het coronavirus. En het is dus ook al meer dan een jaar geleden dat de eerste vakanties werden geannuleerd. Kon jouw reis ook niet doorgaan? Dan is de kans groot dat je een tegoedbon hebt gekregen. Zo’n voucher is 12 maanden geldig. Wat doe je als je voucher verlopen is en je nog geen geld hebt gehad? 

Een reisvoucher: hoe zat het ook alweer?

Vorig voorjaar werden vakanties massaal geannuleerd door de eerste lockdown. Wettelijk gezien moesten reisorganisaties binnen 14 dagen het geld aan de vakantiegangers terugbetalen. Maar veel consumenten kregen een voucher met SGR-dekking in plaats van geld. Zo’n voucher biedt de garantie dat je je geld terugkrijgt. Ook als de reisorganisatie failliet gaat.  

Er was veel begrip voor de vouchers, ook van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Reisorganisaties hadden (en hebben) het namelijk zwaar. En op deze manier konden ze het hoofd boven water houden. Maar de ACM stelde wel een duidelijke voorwaarde: reisorganisaties moeten binnen 1 jaar alsnog het geld terugbetalen. 

Recht op je geld

Heb jij een coronavoucher gekregen die verloopt? Dan moet je reisorganisatie je geld terugbetalen. Stel dat ze failliet zijn, dan kan je door de SGR-dekking gelukkig terecht bij het garantiefonds. Is je reisorganisatie niet failliet, maar willen ze toch niet betalen? Volg dan de volgende stappen:

  • Neem contact op met je reisorganisatie om je geld terug te vragen. Daar heb je namelijk recht op. 
  • Zorg dat je binnen twee maanden na de looptijd een claim indient bij het garantiefonds (zoals de SGR). Doe je dat niet? Dan is je voucher niet meer gedekt door het garantiefonds en krijg je geen geld meer terug als je reisorganisatie failliet gaat.
  • Maak een melding via het consumentenloket van de ACM of de Consumentenbond. Zij verzamelen alle meldingen over verlopen coronavouchers, waardoor duidelijk wordt welke reisorganisaties structureel geen geld terugbetalen. Die organisaties kunnen daar vervolgens op worden aangesproken. 

Geld terug via je rechtsbijstandverzekering

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan is het verstandig om die om hulp of advies te vragen. Met de dekking consument krijg je namelijk rechtshulp bij conflicten over consumentenzaken. En daar vallen problemen met je reisorganisatie ook onder. Op die manier kan je toch je geld terugkrijgen van je coronavoucher. Let daarbij wel op het drempelbedrag (de franchise). Onder dat bedrag komt je verzekering namelijk niet in actie. Vaak ligt de franchise tussen de 100 en 275 euro. Is jouw coronavoucher meer waard? Dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. 

Op vakantie in 2021 

Na de geannuleerde reizen van vorig jaar zijn we er allemaal flink aan toe: op vakantie naar de zon. Helaas moeten we daar nog even op wachten. Op dit moment geldt er namelijk een negatief reisadvies. Maar je kan natuurlijk wel op vakantie in eigen land. Vergeet dan niet je reisverzekering en annuleringsverzekering te checken. Want ook al krijg je geen kosten vergoed als je annuleert door corona, voor ‘normale’ situaties gelden deze verzekeringen wel. Bijvoorbeeld als je schade veroorzaakt aan je verblijf. Of als een naast familielid overlijdt en je je vakantie moet annuleren.