Phishing is al jaren een bekend fenomeen. Maar toch worden er nog steeds veel mensen hier het slachtoffer van. Onder meer omdat online criminelen steeds beter worden en steeds nieuwe manieren vinden om je bankrekening te plunderen. De laatste tijd duiken er veel phishing-mails op die van de Rabobank en ING Bank afkomstig lijken te zijn. In dit artikel laten we je twee voorbeelden zien.
Eén van de valse e-mails die veel mensen op dit moment ontvangen is zogenaamd door de ING Bank verstuurd. Hierin staat dat de bank het online bankieren beter heeft beveiligd. Je moet dan wel op een knop in de e-mail klikken om je te registeren in een ‘nieuw verificatiesysteem’. En doe je dat niet? Dan zou je bankrekening geblokkeerd worden. Klik je inderdaad op de knop? Dan kom je op een nagemaakte website van de bank. Vul je hier alle gevraagde (inlog)gegevens in? Dan kunnen de internetcriminelen vanaf dat moment bij je geld.
Een ander voorbeeld van phishing is een e-mail die zogenaamd van de Rabobank is. Hierin word je gevraagd om online een nieuwe bankpas aan te vragen. Dit moet wel binnen drie tot vijf werkdagen, anders wordt ook in dit geval je rekening geblokkeerd. En wacht je te lang? Dan kun je de bankpas niet meer gratis aanvragen, maar kost deze € 14,95. Je ziet dat de criminelen hier verschillende manieren gebruiken om je onder druk te zetten. Maar ga hier nooit op in. Want ook hier geldt; doe je alles wat er in de mail gevraagd wordt? Dan krijgen de criminelen toegang tot je bankrekening en verdwijnen er waarschijnlijk flinke bedragen naar een buitenlandse rekening.
Ook al worden internetcriminelen ‘professioneler’, je kunt ze nog steeds te slim af zijn. Het belangrijkste is dat je een phishing e-mail herkent. Want zolang je nergens op klikt, kan je niks gebeuren. Hier herken je phishing aan: