Nooit eerder sloten Nederlanders zo massaal een reisverzekering af als nu. De afgelopen twee maanden ligt het aantal verkochte verzekeringen maar liefst 65 procent hoger dan vóór corona. Dat blijkt uit een analyse van BNR. Ook verzekeraars zien een toename.
De stijging is te verklaren door meerdere factoren. Deels komt het doordat mensen hun verzekering hadden opgezegd, omdat er lange tijd niet of moeilijk gereisd kon worden. Nu mensen weer meer op vakantie gaan sluiten ze ook weer een reisverzekering af.’ Een andere oorzaak is dat mensen bang zijn dat het coronavirus weer roet in het eten kan gooien, volgens Knopperts. ‘Mensen willen meer zekerheid en sluiten daarom een reisverzekering af.’
Na navraag bij verzekeraars Achmea en en Univé blijkt hetzelfde beeld te ontstaan. Volgens Achmea stijgt het aantal afsluitingen weer sinds begin dit jaar omdat ‘mensen weer meer durven en willen reizen’.
De chaos op Schiphol blijkt geen reden te zijn om meer te verzekeren voor reizigers, zo blijkt bij de verzekeraars. Logisch ook, want een annuleringsverzekering of reisverzekering dekt schade door de drukte op Schiphol ook niet. Als de vlucht helemaal geannuleerd wordt heeft de klant sowieso recht op een vervangende vlucht, maar aangezien de vlucht wordt geannuleerd vanwege de drukte zal die niet worden aangeboden. In dat geval heeft de klant dus gewoon recht op terug gave van het betaalde bedrag.
Stel je hebt een complete vakantie geboekt met bijvoorbeeld een vlucht, een hotel en huurauto – en geen pakketreis – dan heb je wel pech. Dan krijg je alleen de prijs van je ticket terug. Maar als je dan een annuleringsverzekering hebt, dan moet je wel goed in voorwaarden kijken. De ene verzekeraar dekt de kosten wel, maar de andere niet. Maar in veel gevallen krijg je dan ook een vergoeding voor je geboekte hotel en gehuurde auto.