reisverzekering
Pechhulp of reisverzekering: wie helpt je in het buitenland op weg?
3 augustus 2016
connyreizen
Randstad Financieel Adviesgroep verwelkomt ConnyReizen
11 augustus 2016
lening

Lening oversluiten met betalingsachterstand niet mogelijk

Wil je een nieuwe lening afsluiten? Dan controleert de kredietverstrekker jouw gegevens bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Als hieruit blijkt dat je betalingsachterstanden hebt, dan kun je geen nieuwe lening krijgen. Maar daarbij kun je ook je bestaande lening niet oversluiten naar een nieuwe en goedkopere lening.

Een negatieve BKR registratie: zo kom je eraan

Stel: je hebt een bestelling geplaatst bij een online warenhuis, maar je komt je betalingsverplichting niet na. Dan herinnert het warenhuis je eerst een paar keer. Betaal je nog steeds niet? Dan meldt het warenhuis je betalingsachterstand bij het BKR. Je krijgt dan een negatieve BKR registratie. Deze codering kan iedere kredietverstrekker zien. In de meeste gevallen betekent het dat je geen nieuwe lening kunt aanvragen en dat je je oude lening niet kunt omzetten.

Niet alleen betalingsachterstanden bij online shops (bij BKR verzendhuiskrediet genoemd) worden bijgehouden. Ook als je een betalingsachterstand hebt bij je energiemaatschappij, creditcardmaatschappij of hypotheekverstrekker, kun je een negatieve BKR registratie krijgen.

Negatieve BKR registratie herstellen

Heb je een negatieve BKR registratie? Spreek dan zo snel mogelijk een betalingsregeling af met de instantie waar je je schuld hebt. Op die manier zorg je ervoor dat je zo snel mogelijk je registratie kunt herstellen. Alleen de instantie die je betalingsachterstand bij het BKR heeft gemeld, kan dit doen. Je krijgt dan een herstelmelding en hiermee is de kans op een nieuwe lening weer wat groter.

Helaas blijft een BKR registratie vijf jaar staan. Iedere kredietverstrekker kan dus zien dat je in het verleden een registratie hebt gehad.

Niet eens met BKR registratie

Ben je het niet eens met je BKR registratie? Dan kun je schriftelijk bezwaar maken. Stuur je bezwaar altijd eerst naar de kredietverstrekker (in dit geval het online warenhuis). Als je er met hen niet uit komt, kun je je klacht richten aan de Geschillencommissie BKR. Lees meer over dit traject op de website van het BKR.