Luchthaven Schiphol is in de zomer net een mierennest. Op de drukste dag van deze vakantieperiode verwerkte het vliegveld ruim 222.000 reizigers. Alsof heel Tilburg op één dag het vliegtuig pakt. Niet zo gek dat het wel eens misgaat met de bagage. Wat kun je doen als je geland bent, maar jouw koffer rolt niet van de band?
Vlieg je voor een korte periode met een prijsvechter, dan heb je misschien alleen handbagage bij je. Ga je voor langere tijd weg, dan zit er waarschijnlijk geen kleding in je handbagage. Blijft je koffer achter in Nederland, of is deze naar de verkeerde bestemming gevlogen, dan heb je nieuwe kleren nodig. De kosten voor die broodnodige nieuwe aankopen, kun je claimen bij je reisverzekeraar.
Let op! Je krijgt helaas geen blanco cheque van je verzekering. Elke reisverzekeraar heeft een maximumbedrag in de polis opgenomen voor dergelijke kosten. Die maximering loopt meestal uiteen van € 150 tot € 350.
Dat claimen hoef je overigens niet meteen vanaf je vakantieadres te doen. Je kunt tot twee weken na terugkomst van je vakantie je schade melden. Voor de zekerheid is het wel verstandig om zo snel mogelijk na je reis contact op te nemen met je adviseur of verzekeraar.
Controleer daarom meteen je koffer zodra je hem van de bagageband haalt. Als je de bagagehal al verlaten hebt, dan kun je niet meer terug om alsnog een PIR te halen. Je kunt dan ook niet meer bewijzen dat de schade ontstaan is tijdens de vlucht. Een schaderapport moet je insturen aan je verzekeraar. Daarmee kunnen ze de schade verhalen op de luchtvaartmaatschappij.