Consumentengeschillen over de aankoop van een product of dienst, zoals een televisie of internetabonnement, zijn meestal standaard verzekerd op een rechtsbijstandverzekering. Geschillen tussen twee particulieren over de aan- en verkoop van spullen zijn dat lang niet altijd.
Wie als particulier in een conflict terecht komt over een auto die is gekocht van een particulier, krijgt dus geen hulp van de rechtsbijstandsverzekering. Alle verzekeringen eisen namelijk een schriftelijke garantie van een officiële dealer om voor rechtsbijstand in aanmerking te komen. Een op de vijf polissen sluit zelfs alle koopovereenkomsten tussen particulieren uit van rechtsbijstand.
Consumenten zijn in het Burgerlijk Wetboek extra goed beschermd bij aankopen bij professionele verkopers. Bij een koopovereenkomst tussen twee particulieren is sprake van twee gelijkwaardige partijen. De extra bescherming van het Burgerlijk Wetboek is dan niet van toepassing. Dat betekent dat een koper zelf moet aantonen dat een gekocht product niet beantwoordt aan de verwachtingen. In de praktijk kan dat zo ingewikkeld zijn dat verzekeraar uitsluitend advies geven en geen volledige rechtsbijstand.
Verzekeraars wel dekking geven voor niet-consumentenkoop hanteren dezelfde franchise als voor consumentenkoop. Franchise betekent het minimale financieel belang. Bij meer dan de helft van de verzekeringen is die franchise 175 euro of meer. Drie rechtsbijstandverzekeringen hebben een eigen risico van 100 euro.