Nu de brandstofprijs torenhoog is en openbaar parkeren steeds schaarser en duurder wordt, neemt de aantrekkingskracht van een e-bike toe. De boodschappenauto en de tweede familiekar worden ingeruild voor een elektrische (bak)fiets. Nog nooit was de elektrische fiets zo populair als nu. Per uur levert het je al snel € 5 in je portemonnee op: geen parkeerkosten, wegenbelasting, benzinekosten, maar overal parkeren voor de deur. Fietsen is niet alleen goedkoop, maar ook duurzaam, goed voor je gezondheid en je bent vaak sneller met een elektrische fiets, want zeg nou zelf: ‘hoe vaak sta jij in de file met de fiets?’
Een aantal jaar geleden had de elektrische fiets het imago van een vale stofdoek. Je fietste liever zelf zónder hulp, dan dat je met een elektrisch kastje onder je bagagerek gezien werd. De elektrische fiets was alleen bestemd voor je opa, oma of voor dat setje uit je straat dat altijd alles gezellig samen doet in dezelfde jassen. Waren zij echt zo stoffig of waren deze mensen misschien wel ver hun tijd vooruit? Lees mee en maak daarna zelf de balans op.
Je hebt net je trein gemist of nog erger, hij rijdt vandaag niet meer. Met de auto is ook niet meer wat het geweest is: tanken kost een vermogen en in de file staan is echt zo 2019. Geef je reis een twist en doe mee aan de nieuwe trend van werkend Nederland. Regeren is vooruitzien. Vooruitziende slimmeriken hebben hun werkauto ingeruild voor een (hippe) e-bike. Zo passeren zij de file en beginnen met een energiek gevoel aan hun werk of schakelen af als zij op weg naar huis zijn. Ook voor mensen die verder moeten rijden naar hun werk is er een oplossing. We presenteren: de speed pedelec. Een elektrisch stalen ros die de 45 km per uur aantikt. Zo ben je in een mum van tijd op de plaats van bestemming.
Je kent ze wel. Vanaf een uur of acht ’s ochtends begint het met de kudde elektrische bakfiets(oud)ers. Iets later op de dag spot je dromerige bejaarden die zich op de racefiets van Annemiek van Vleuten wanen. Gehaast en full speed, sjezen ze door de wijk en slalommen langs obstakels en rotondes, alsof ze in Oostenrijk op wintersport zijn. Een grote zorg van een hoop mensen. Bewustwording van je snelheid zit hem meer in de mens, dan in de fiets. Net als in de auto, kun je een e-bike ook zelf regelen en aansturen. Bovendien levert een normaal fietstempo ook nog eens een good hair day op. Geen verwaaide kapsels en klotsende oksels op je werk. Ook fijner voor je collega’s.
Er zijn geen wetten die een e-bikefietser verplichten om een helm te dragen op een e-bike die tot 25 km per uur gaat. Heb je een elektrische fiets die harder gaat dan 25 km, zoals een speed pedelec, dan is het dragen van een helm wel verplicht. De speed pedelec valt onder de bromfietsregelgeving.
Ben je wat ouder, dan wordt geadviseerd om een helm te dragen. Niets moet, maar het is wel verstandig om je hoofd goed te beschermen.
Ja en nee. Een e-bike die tot 25 km kilometer per uur kan, hoeft niet verzekerd te worden. Wel is het verstandig om je e-bike te verzekeren tegen diefstal en schade. Een beetje e-bike kost al gauw € 1700. Zonde als je opnieuw een fiets uit eigen zak moet betalen.
Daar kunnen we volmondig ‘Ja!’ op antwoorden. Een speed pedelec valt onder de bromfietsregelgeving en moet je verzekeren. Welke verzekering bij je past hangt af van je wensen en van de prijs van je e-bike of speed pedelec. Het is verstandig om te kijken welke wensen binnen de voorwaarden van een verzekering passen om te zien wat je maandlasten worden. Zo weet je wat de totale kosten zijn naast de aankoopwaarde van een speed pedelec.
Een elektrische fiets koop je niet zo maar even. Het aanbod van e-bikes op de tweedehands markt is groot. Vraag de eigenaar naar het gebruik van de e-bike en kijk naar de kilometerstand op de fiets en vraag naar de onderhoudsgeschiedenis. Heeft de e-bike veel stil gestaan of is hij veel gebruikt? Grote kans dat de accu een keer vervangen moet worden. Goed om dat mee te nemen in je kostenplaatje. Neem de maandelijkse kosten van een fietsverzekering ook mee.
Vind je de e-bike nog steeds stoffig of sta je er nu anders in? Als je een goed beeld hebt gekregen voor welke e-bike of speed pedelec je wil gaan, breng dan de maandelijkse kosten in kaart. Ontvang je een kilometervergoeding van je werkgever neem die vergoeding dan mee in je berekening. Veel werkgevers vergoeden kilometers op basis van woon-werkverkeer en niet of dat met een scooter, auto of fiets is. Slim van deze werkgevers, want zo bevorderen ze vitaliteit in hun bedrijf en dragen bij aan een duurzame levensstijl. Iedere gefietste kilometer levert direct geld op in je portemonnee en jij doet meteen aan beweging en dat is weer goed voor je gezondheid.