Zie jij de laatste tijd ook zoveel elektrische auto’s rijden? Dat kan goed kloppen, want begint dit jaar waren het er al 60% meer dan in 2017. Momenteel rijden er in Nederland al meer dan 22.000 volledig elektrische personenauto’s rond. Vraag jij je ook weleens af of een elektrische auto iets voor jou is? Maar parkeer je je plannen vervolgens, omdat je geen flauw idee hebt wat er allemaal bij komt kijken?
Het simpele antwoord: met een stekker natuurlijk! Maar wist je dat dit op vier verschillende manieren kan?
Heb je een eigen oprit? Dan is dit de eenvoudigste en snelste manier om thuis je accu op te laden. Het is slim om bij meerdere installatiebedrijven en bij je energieleverancier een offerte te vragen voor het plaatsen van een laadpaal. De kosten variëren namelijk van € 1.000,- tot € 3.000,-.
Dit lijkt een makkelijkere oplossing, maar vergis je niet. Een normaal stopcontact levert relatief minder stroom. Hierdoor duurt het een stuk langer voordat je accu vol is.
Is het niet mogelijk om op eigen terrein je auto op te laden? Dan kun je je gemeente vragen om een openbare laadpaal te plaatsen. Hou er wel rekening mee dat je aanvraag ook afgewezen kan worden. Deze aanvraag kost je niets. Voor het opladen zelf betaal je natuurlijk wel.
Langs snelwegen komen er steeds meer snellaadstations. Net als bij de openbare laadpalen van een gemeente, betaal je hier met een laadpas. Aan het eind van de maand krijg je dan automatisch een rekening met daarop alle laadstations waar je bent geweest en het totaalbedrag.
Hoe lang het opladen duurt verschilt per auto. Hoe groter de accu, hoe langer het duurt voordat deze vol is. Ook is het afhankelijk van de energie die je laadpaal kan leveren. Meestal is dit 10 kWh per uur. De wat oudere en kleinere elektrische auto’s hebben een accu van 24 kWh en deze zijn dus in 2,5 uur opgeladen. Nieuwere auto’s zoals de Tesla hebben een accu van 100 kWh. Deze doen er dus 10 uur over om op te laden. Laad je je auto op via een normaal stopcontact? Dan duurt het natuurlijk langer.
Of je je elektrische auto thuis nu oplaadt via het stopcontact of via een laadpaal; je energierekening gaat natuurlijk omhoog. Gelukkig kun je twee dingen doen om de kosten te beperken:
De afstand die je in één keer kunt afleggen, ook wel actieradius genoemd, hangt vooral af van de grootte van de accu. Het zal je dan ook niet verbazen dat in een grotere elektrische auto, ook een grotere accu zit, waarmee je verder kunt rijden. De verschillen zijn aanzienlijk. Bij een kleine auto moet je de accu na ruim 150 kilometer opladen. Maar bij een grotere auto is dit vaak pas tussen de 300 en 600 kilometer.
Bijtelling betaal je alleen als je ook privé rijdt in een auto van de zaak. Is dit een benzineauto? Dan is je bijtelling meestal 22% van de waarde van de auto. Een volledig elektrische auto van de zaak is nu nog een stuk voordeliger. Dit jaar is de bijtelling maar 4%. Let wel op als je elektrische auto meer waard is dan € 50.000,-. Voor het bedrag dat je auto wat je auto waard is € 50.000,- gaat je bijtelling volgend jaar omhoog naar 22%. Voor het bedrag tot € 50.000,- blijft de bijtelling van 4% wel gelden.