Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt veel sneller dan de hoeveelheid publieke laadpunten. Zo was er begin 2021 gemiddeld één laadpunt per 4,6 elektrische auto’s, terwijl een laadpunt twee jaar eerder nog gedeeld werd door 2,2 auto’s, en vier jaar eerder zelfs door 1,1 auto’s. Door deze scheefgroei wordt het voor mensen met een elektrische auto dus steeds lastiger om goed bereikbare en beschikbare openbare laadpalen te vinden. Dit en meer blijkt uit data van de RDW en het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
Elektrische auto’s zijn in trek in Nederland. Tussen begin 2019 en begin 2021 is het aantal elektrische auto’s toegenomen van 44.984 tot wel meer dan 182.481. Ondertussen lijkt de hoeveelheid publieke laadpunten voor elektrische auto’s deze groei niet bij te kunnen houden. In 2017 was er gemiddeld 1,1 elektrische auto per openbaar laadpunt, maar in 2021 is dit aantal al ruim verviervoudigd tot 4,6 auto per laadpunt. Begin 2020 was er een publiek laadpunt beschikbaar voor gemiddeld 3,9 elektrische auto’s.
Mensen die hun elektrische auto niet kunnen opladen op eigen terrein zijn afhankelijk van openbare laadpunten. Omdat het aantal laadpunten veel minder snel groeit dan de hoeveelheid elektrische auto’s op de weg, wordt het voor hen daarom steeds lastiger om de auto op te laden.
Het aantal openbare laadpunten per huishouden is van januari 2020 tot januari 2021 het sterkst gestegen in Drenthe. Waar hier begin vorig jaar ‘slechts’ 0,65 laadpunten per 1.000 huishoudens te vinden waren, was dit aantal begin 2021 toegenomen tot 1,34 (+106%). Ook in Groningen (+79%) en Overijssel (78%) werd flinke vooruitgang geboekt voor eigenaren van elektrische auto’s. De meeste openbare laadpunten per huishouden zijn te vinden in de provincies Zuid- en Noord-Holland: beide hebben 7,5 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens.
Het aandeel elektrische auto’s in Nederland is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Zo reden er begin 2021 66,8% meer elektrische auto’s op de weg dan een jaar eerder. In 2020 was de toename ten opzichte het jaar daarvoor nóg groter: toen was er een stijging van 134,6%. Geen verrassing, wij zien dezelfde trend. De ontwikkeling in het aandeel van verzekeringen voor elektrische auto’s is in dit (lopende) jaar t.o.v. 2019 verdubbeld.
Het is sinds juli 2020 mogelijk voor particulieren om door de overheid gesubsidieerd te worden voor het kopen van een elektrische auto, via de subsidie Elektrische personenauto’s particulier (SEPP). Daarmee wordt de burger gestimuleerd om voor een duurzamere auto te kiezen die minder uitstoot. Ook is het verzekeren van elektrische auto’s bij steeds makkelijker. Tegenwoordig kun je bij de meeste verzekeraars terecht, maar de premieverschillen zijn nog wel erg groot. Het is daarom ook verstandig om eerst verzekeringen te vergelijken alvorens deze af te sluiten.