Het is voor autobezitters een bekend begrip: de Algemene Periodieke Keuring (APK). Deze jaarlijkse keuring geeft aan of je auto nog aan alle milieu- en veiligheidseisen voldoet. Hoe vaak moet je je auto ook alweer laten keuren? En wat houdt die APK precies in? In dit artikel lees je het antwoord op de 5 meestgestelde vragen over de APK.
Hoe vaak is zo’n APK nodig? Dat is afhankelijk van de brandstof waarop de auto rijdt en van het bouwjaar. Maar ook: is de auto al eens eerder gekeurd of nog niet? Koop je bijvoorbeeld een gloednieuwe benzine-auto? Dan hoef je deze pas na 4 jaar te laten keuren. De volgende twee APK-keuringen zijn steeds na 2 jaar. Daarna is een jaarlijkse APK verplicht. Rijd je in een diesel? Dan moet je die al eerder laten keuren: de eerste APK is na 3 jaar. Daarna moet je een diesel jaarlijks opnieuw laten keuren.
Bij de APK beoordeelt een APK-keurmeester je auto op de volgende onderdelen:
Er bestaat geen vaste prijs voor een APK-keuring. Soms maakt een APK deel uit van een onderhoudsbeurt. Maar de keuring kan ook apart worden uitgevoerd. De prijzen voor zo’n aparte keuring lopen uiteen van ongeveer 20 tot 60 euro. Combineer je de keuring met een onderhoudsbeurt? Dan scheelt dit vaak tijd en geld. Een voordeel is ook dat je auto dan maar één keer bij de garage staat.
Is je APK verlopen en rijd je toch in je auto? Dan riskeer je een boete van de RDW én van de politie. En veroorzaak je een aanrijding? Dan heb je een groter probleem. Want dan kan het zijn dat je autoverzekering de schade niet vergoedt. Dit is het geval als de aanrijding is veroorzaakt als gevolg van een mankement aan je auto. Bijvoorbeeld door gladde banden, een geblokkeerde rem of slechte verlichting. Zorg er daarom altijd voor dat je je auto op tijd laat keuren.
Je hoeft niets mee te nemen als je je auto laat keuren. Ook geen kentekenbewijs. De garage kan je auto namelijk identificeren met het chassisnummer in combinatie met de kentekenplaat. Na de APK ontvang je van de keurmeester een keuringsrapport. In dit rapport staat precies wat je aan je auto moet laten repareren. Er staan vaak ook adviespunten bij. Dit zijn gebreken die je binnenkort moet vervangen of repareren, maar waardoor je auto nu nog niet wordt afgekeurd. Is je auto wel afgekeurd? Dan staan de afkeurpunten op het rapport.