De energierekening gaat omlaag en tanken is ook goedkoper. Maar de coronacrisis maakt veel duurder. Zou dat zo blijven?
Die vraag heeft Radar aan een panel van ruim 32.000 deelnemers voorgelegd. Bijna 90 procent verwacht dat het leven duurder wordt na corona. De ondervraagden voorzien dat ze eerder op zoek naar een voordelige concurrent of gaan minderen. Slechts 1 procent rekent op een prijsdaling.
De voorgelegde prijsstijgingen zijn in de ogen van de ondervraagden niet altijd logisch. Dat we meer betalen voor vliegen, horeca, theater, concerten en de kapper is logisch. Mits deze prijsstijgingen binnen de perken blijven. Voor een concertkaartje vindt men een verhoging van 5 euro genoeg, bij vliegtickets is dat 25 euro. Een drankje op het terras hoeft niet meer dan 1 euro in prijs te stijgen.
Maar waarom huren, energieprijzen, internet- en telefoonabonnementen en pakketbezorging duurder zouden moeten worden snappen consumenten niet. Daar zouden de prijzen juist eerder omlaag kunnen.
Alleen voor verliezen in het openbaar vervoer vindt een nipte meerderheid van de ondervraagden dat de overheid moet bijspringen. Maar dat geldt niet voor andere ondernemers, zelfs niet voor luchtvaartmaatschappijen. Die moeten de klappen zelf opvangen.
De Rijksuniversiteit Groningen deed onderzoek naar de prijzen in Nederlandse supers, maar zag daar vooralsnog weinig gebeuren. Ook de supermarkten zelf stellen dat ze er alles aan doen om redelijke prijzen te blijven hanteren.
In Belgie is dat anders, want daar kwam een verbod op acties en daardoor lopen onze zuiderburen kortingen mis. Dat verschil kan wel oplopen tot 10 procent.
Dat is hier niet het geval, maar of de prijzen gelijk blijven is maar de vraag. Onder meer bij groente en fruit uit Spanje, zoals ijsbergsla en courgettes, ontstaan regelmatig tekorten. Daardoor stijgt de inkoopprijs en dat zie je terug op het schap. Ook voor sinaasappelsap en koffie is de vraag gestegen, maar staat het aanbod onder druk. Sommige boodschappen zijn dus al duurder geworden.
Minder klanten, meer kosten door beschermende maatregelen, dat moet ergens vandaan komen. Kappers rekenen daarom al een ‘coronatoeslag’ van meestal enkele euro’s.
De terrassen gaan vanaf 1 juni weer open, maar ook hier geldt: minder aanbod. De ondernemers moeten met minder tafeltjes en stoeltjes hun omzet zien te halen. Tel daarbij op dat er waarschijnlijk veel vraag zal zijn naar een plekje in de zon en een drankje op het terras wordt waarschijnlijk duurder.
In het prille begin van de crisis krikte webwinkel Coolblue de prijzen van veel spullen met een stekker al iets omhoog. De leveringen vanuit China stonden onder druk, transport werd lastiger: dan ontstaat schaarste, terwijl de vraag naar elektronica juist toeneemt, nu mensen meer thuis zitten. Dan geldt ook hier de aloude wet van vraag en aanbod.
Theaters mogen straks weer beginnen, maar in eerste instantie voor maximaal 30 personen. Later wellicht 100. Maar ook dat betekent dat er minder stoeltjes bezet zijn, de kosten blijven min of meer gelijk en die moeten verdeeld worden over minder bezoekers. Een avondje uit wordt dus waarschijnlijk duurder.
Radiostation BNR zocht uit dat de door corona uitgestelde zorg ook in de papieren kan lopen. Dat komt doordat dan de kans ontstaat dat je twee keer je eigen risico (385 euro) moet betalen. De eerste keer in het jaar van de intake, de tweede keer in het jaar van de behandeling.