Goedkoopste energiecontracten voor stroom en gas in december 2025
2 december 2025
In half jaar tijd grote toename tekort tussen huizenprijs en maximale lening
2 december 2025

De vierseizoenenband werd de laatste jaren steeds populairder. De winterband en traditionele zomerband hebben daaronder te lijden. Maar wanneer kun je veilig kiezen voor dit compromis?

Door zachtere winters en de steeds betere prestaties van allseasonbanden zijn deze voor automobilisten die weinig kilometers rijden een logische keuze. Zij reden voorheen vaak op zomerbanden, maar kiezen nu voor het gemak en de veiligheid van één set die het hele jaar door voldoet.

Wie de afgelopen jaren goed heeft opgelet, zag deze verschuiving allang aankomen. Het aantal dagen dat winterbanden echt meerwaarde hebben, neemt razendsnel af. Zestig jaar geleden telden we gemiddeld elf ijsdagen per jaar, nu zijn dat er nog maar drie. In 2023 en 2024 zagen we in De Bilt zelfs geen enkele ijsdag. De laatste was op 17 december 2022.

Verdubbeld

In de afgelopen zeven jaar is het aandeel allseasonbanden in de totale bandenverkoop van garageketen KwikFit vrijwel verdubbeld. In dezelfde periode nam het aandeel zomerbanden juist stevig af. Daarmee is de allseasonband, ook wel allweatherband of vierseizoenenband genoemd, de zomerband voorbij in populariteit. De winterband heeft er minder onder te lijden. Het aandeel winterbanden in de bandenverkoop van KwikFit nam in die periode met een bescheiden 2,7 procent af.

De populariteit van vierseizoenenbanden is eenvoudig te verklaren. Ze besparen automobilisten tijd en geld. Je hebt geen aparte set winterbanden en velgen meer nodig en de bandenwissel in het voor- en najaar vervalt. Dat is vooral aantrekkelijk in een land als Nederland, waar de winters relatief mild zijn.

‘Veilig compromis’

Vooral de particuliere rijder lijkt bereid om voor allseasonbanden te kiezen. Waarschijnlijk weegt het gemak hier zwaarder dan optimale rijprestaties. De allseasonband is de nieuwe trend. Alleen de echte ‘veelrijder’, die iedere dag weg moet kunnen met zijn auto, is beter af met echte winterbanden. Je ziet dan ook dat veel leasebedrijven klanten nog steeds laten wisselen in het voor- en najaar. Ook voor wintersporters is een echte winterband beter. Je zoekt het slechte weer letterlijk op. Maar in alle andere gevallen ben je beter af met de vierseizoenenband.

Ook volgens de ANWB kunnen allseasonbanden een veilig alternatief vormen voor zomer- en winterbanden. Al hebben ze hun tekortkomingen, zoals minder fijne rijeigenschappen (wat vager sturen) en onder bepaalde omstandigheden minder grip en een langere remweg. Deze tekortkomingen worden groter bij heel hoge of heel lage temperaturen.

Veel allseasonbanden zijn eigenlijk een soort winterbanden die geschikt zijn om het hele jaar te gebruiken. We zien dan ook dat ze vaak juist in de zomer forse tekortkomingen hebben ten opzichte van een zomerband. Allseasonbanden zijn minder geschikt voor uitgesproken sportieve auto’s of bandenmaten of voor hele zware of krachtige auto’s.

Pas op met goedkope band via internet

Veel allseasonbanden zijn de laatste jaren snel beter geworden, zo constateert de wielrijdersbond. Wel is het zo dat veel banden uit het goedkopere segment teleurstellend of zelfs ronduit slecht uit onze tests komen. Pas dus op met zomaar een goedkope band via internet. De premium-merken scoren vrijwel altijd goed of tenminste voldoende. Daarnaast zijn er ook goedkopere banden (B-merken) die voldoende scoren.

Steeds meer automobilisten maken dus de overstap naar allseasonbanden, simpelweg omdat ze beter passen bij ons klimaat. Maar waarom zou je niet gewoon doorrijden op zomerbanden? In Nederland en België ben je niet verplicht om winterbanden te gebruiken, dus je bent in principe gewoon verzekerd. Geen enkel probleem dus als het gaat om aansprakelijkheid, zolang je niet roekeloos rijdt.

Op vakantie over de grens

Wie in de winter naar het buitenland reist, moet echter wel extra goed opletten. In sommige landen zijn zomerbanden verboden zodra het weer daarom vraagt. In Duitsland geldt een zogeheten ‘situatieve verplichting’: bij winterse omstandigheden mag je dus niet op zomerbanden rijden. In Oostenrijk geldt van 1 november tot 15 april een plicht bij winters weer. In Frankrijk hangt het af van de regio en de lokale regelgeving.

Check voor vertrek altijd de regels van het land waar je naartoe reist. Raak je in Duitsland betrokken bij een ongeluk terwijl je geen winterbanden hebt en dat volgens de wet wel moest, dan kun je volledig aansprakelijk worden gesteld. Zelfs als je het ongeluk niet hebt veroorzaakt.

Wintersport? 3PMSF-symbool

En hoe zit het met vierseizoenenbanden op wintersport? „In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mag je in de winter op allseasonbanden rijden, mits die voorzien zijn van het zogeheten 3PMSF-symbool. Dat staat voor ‘Three-Peak Mountain Snowflake’. Dit symbool met sneeuwvlok en drie bergtoppen op de zijkant van de banden bewijst dat ze geschikt zijn voor winterse omstandigheden. Zonder dat symbool voldoen ze niet aan de wettelijke eisen in die landen.

Lange tijd waren banden die geschikt zijn voor winterse omstandigheden ook te herkennen aan het M+S-symbool, maar sinds 1 oktober 2024 zijn ze in Duitsland verboden onder winterse omstandigheden. De afkorting stond voor ‘Modder en Sneeuw’. Hoewel dat lijkt te betekenen dat deze banden ook geschikt zijn voor winterse omstandigheden, is dat niet langer het geval. Dat komt volgens de Automobil Club Verkehr omdat het symbool niet wettelijk beschermd was. Daarom zijn er nooit speciale tests uitgevoerd voor de daadwerkelijke wintergeschiktheid van dit soort banden.

Boetes

Wie rijdt met banden waarop alleen de markering M+S staat, riskeert een boete van 60 euro en één strafpunt op het rijbewijs. Als andere weggebruikers worden gehinderd loopt de boete op tot 80 euro. Als er gevaar dreigt, loopt het boetebedrag op tot 100 euro en bij een ongeval tot 120 euro. Ook kun je in het geval van een aanrijding problemen krijgen met je verzekering. In Oostenrijk worden banden met het M+S-logo nog wel gezien als geschikte winterband.

Bijzonder profiel maakt band geschikt voor alle seizoenen

Het profiel van een allseasonband verschilt nogal per fabrikant. Sommige banden hebben in het midden winterrubber met een profiel dat voor extra grip zorgt. Er is silica in verwerkt: een stof die ervoor zorgt dat het rubber bij lagere temperaturen juist zachter wordt in plaats van harder. Links en rechts van deze middelste strook zit het zomergedeelte. Maar er zijn ook banden