Onlangs heb ik via internet een product gekocht en betaald. Het product heb ik niet ontvangen en nu blijkt dat het bedrijf failliet is. Kan ik dit product nog geleverd krijgen of kan ik mijn geld nog terugkrijgen?
Op het moment dat een bedrijf failliet wordt verklaard, stelt
de rechtbank ook een curator aan. Vanaf dan bepaalt deze curator wat er
met het gefailleerde bedrijf gebeurt. Dit is dus ook degene die beslist
of u (en waarschijnlijk vele anderen) een besteld product nog geleverd
krijgt. In de meest gevallen zal dit niet meer gebeuren.
Of u uw
geld nog terug krijgt, hangt af van de hoeveelheid geld die onder andere
na verkoop van alle bezittingen van het bedrijf nog beschikbaar is. Met
dit geld moet de curator zo veel mogelijk alle schuldeisers betalen.
Ook u bent nu schuldeiser van dit bedrijf. De curator moet echter
rekening houden met een wettelijke volgorde waarin hij de schuldeisers
terug mag betalen. Er bestaat daarbij een onderscheid tussen preferente
en concurrente schuldeisers. De preferente schulden moeten het eerst
worden voldaan. U behoort tot de concurrente schuldeisers. In de meeste
gevallen zal er na de uitbetaling van de preferente schuldeisers geen
geld meer over zijn om ook de concurrente schuldeisers te betalen.
Ondanks dat de kans klein is dat u uw geld terugkrijgt, zou ik u toch adviseren om bij de curator aan te kloppen en een vordering in te dienen. U moet daarbij wel kunnen aantonen (bijvoorbeeld met de factuur en betaalbewijs) dat u voor het niet ontvangen product heeft betaald. De curator laat u vervolgens weten of u nog iets terug zult krijgen.