Ben je een van de gelukkigen die er in de meivakantie lekker een weekje tussenuit gaat? Dan heb je vast al meegekregen dat Schiphol voor extra drukte waarschuwt. Vorig jaar misten tientallen mensen hun vlucht door extreem lange rijen voor de incheckbalies en douane. Voor dit jaar heeft de luchthaven extra maatregelen genomen, maar desondanks kan het wat langer duren dan normaal. Stel dat je door de drukte je vlucht mist, kun je je geld dan terugkrijgen?
Is je vlucht vertraagd of helemaal uitgevallen? En kom je daardoor (veel) later op je bestemming aan? Dan kun je in sommige gevallen een vergoeding krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Maar als je vanwege de drukte niet op tijd in het vliegtuig zit, ligt de situatie wat anders. Er is namelijk geen sprake van vertraging of een geannuleerde vlucht. De luchtvaartmaatschappij vergoedt de financiële schade in dat geval niet. En ook je reisverzekering of annuleringsverzekering kan helaas niets betekenen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan kun je die inschakelen om een claim bij Schiphol neer te leggen. Wel moet je duidelijk kunnen maken dat het missen van de vlucht écht niet je eigen schuld was. Je kunt ook contact opnemen met een partij als Claimingo.
Bij een vlucht die meer dan drie uur vertraagd of helemaal geannuleerd is, heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij. Hiervoor is het van belang dat er geen ‘buitengewone omstandigheid’ is: een situatie waardoor de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Denk dan aan bijvoorbeeld terrorisme, slecht weer of staking van de luchtverkeersleiding.
Je kunt gelukkig zelf veel doen om je vliegtuig te halen en gewoon van je welverdiende vakantie te genieten: