Is jouw auto total loss verklaard? Dan mag je de weg niet meer op. Daarnaast is de auto niet meer te repareren, en moet je mogelijk een nieuwe kopen. Maar wanneer is een auto nu precies total loss? En wat gebeurt er allemaal bij totaalverlies van je wagen?
De term total loss betekent letterlijk “totaalverlies” en wordt gebruikt als de auto niet meer te repareren valt. Er zijn twee soorten total loss: technisch en economisch.
Als men het heeft over technisch total loss, is het simpel verhaal: de auto valt niet meer te repareren. Dit betekent dat de schade zo groot is, dat er van het voertuig niets over is. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebrande auto.
Economisch total loss betekent dat de auto gerepareerd kan worden, maar dat de kosten daarvan hoger zijn dan de waarde van de auto. Je kunt dan beter de vergoeding laten uitkeren en daar een vervangende auto voor kopen. Maar als je wil, kun je de auto alsnog (deels) laten repareren, al is dit financieel gezien geen handige keuze.
Allereerst: breng jezelf zo snel mogelijk in veiligheid.
Is er sprake van een ongeval? Noteer indien mogelijk de gegevens van eventuele getuigen. Daarna meld je de schade. Dit kan online via mobielschademelden.nl. Ook vul je het Europees schadeformulier in. Dit formulier verstuur je naar de verzekeraar. Het maakt hierbij niet uit of je er samen met de tegenpartij uitkomt wie verantwoordelijk is voor de geleden schade. Dit onderzoeken de verzekeraars onderling.
Maak ook foto’s van de schade. Deze kunnen de experts helpen om de waarde van je auto te bepalen.
Na een ongeval is het moeilijk om te zeggen wat een auto (nog) waard is. Daarom schakelt de verzekeraar vaak een schade-expert in. Deze bekijkt de auto en de schade en bepaalt twee waarden: de dagwaarde van de auto voor het ongeluk, en de restwaarde van de auto na het ongeluk. Het verschil hiertussen is de schadevergoeding, en dat is dan ook het bedrag dat de verzekeraar jou betaalt.
De expert die deze waarden bepaalt, is verbonden aan een onafhankelijk bureau of aan de verzekeraar. De expert moet ingeschreven staan bij het NIVRE-register (Stichting Nederlands Instituut Van Register Experts). Ben je het niet met de expert eens? Je mag dan een onafhankelijke contra-expert inschakelen. Dit is meestal wel voor eigen rekening.
Je kunt ervoor kiezen om de auto die economisch total loss is verklaard, te laten repareren. Je betaalt deze reparatie dan met de schadevergoeding. De verzekeraar betaalt de schadevergoeding direct aan het schadeherstelbedrijf. De hoogte van de schadevergoeding ligt aan de waarde van de auto en de grootte van de schade. Het kan dus zijn dat je zelf een deel moet bijbetalen.
Let op: zodra een auto total loss wordt verklaard, krijgt deze de WOK-status. Dit staat voor Wacht op Keuren. Een WOK-auto mag niet rijden en moet eerst bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) door de keuring. Pas als de auto is goedgekeurd, mag je de weg weer op.
De autoverzekering springt in bij schade en keert een schadevergoeding uit. Maar helaas niet altijd: de daadwerkelijke vergoeding is afhankelijk van de dekking die je hebt.
Heb je alleen een WA-dekking? Dan betaalt de verzekeraar geen vergoeding voor schade aan jouw eigen auto. Als een ander jouw auto heeft beschadigd, kun je diegene wel verantwoordelijk stellen. Als de schuld bij de ander ligt, zal diens autoverzekering of aansprakelijkheidsverzekering (als er geen voertuig aan te pas komt) de schade dekken.
Met een beperkt casco-dekking, ook wel WA+ genoemd, krijg je een vergoeding als de schade een oorzaak van buitenaf heeft. Denk hierbij aan brand, een overstroming of stormschade.
Als je een volledig casco-dekking (in de volksmond vaak all risk genoemd) hebt, krijg je vrijwel altijd een vergoeding bij total loss. Ook als dit totaalverlies jouw eigen schuld is. Er zijn wel wat uitzonderingen, maar die hebben te maken met illegale zaken; zo krijg je geen dekking als je onder invloed van alcohol of drugs achter het stuur zit.
Hoeveel de verzekeraar uitkeert hangt niet alleen van de auto en de schade af, maar ook van de polisvoorwaarden. Wellicht heb je weleens gehoord van de nieuwwaarde- en aanschafwaarderegeling.
Nieuwwaarderegeling: rijd je de auto total loss, dan krijg je met de nieuwwaarderegeling een bedrag vergoed dat hoog genoeg is om dezelfde auto nieuw te kopen. De nieuwwaarderegeling geldt alleen voor gloednieuwe auto’s waarvan je de eerste eigenaar bent, en duurt 1, 2 of 3 jaar. Dit kies je bij het afsluiten van de verzekering en lees je terug in de voorwaarden.
Aanschafwaarderegeling: als de auto total loss is, krijg je met een aanschafwaarderegeling een bedrag dat genoeg is om een vergelijkbare auto in vergelijkbare staat opnieuw te kopen. Deze regeling is bedoeld voor wat oudere auto’s waarvan je niet de eerste eigenaar bent.