

Waar automobilisten vroeger in de herfst massaal hun zomerbanden inruilden voor winterbanden, is die wissel nu minder vanzelfsprekend. Inmiddels staat al een kwart van de personenauto’s op allseasonbanden.
Dat is 10 procent meer dan vijf jaar geleden. De groei is eenvoudig te verklaren. Vierseizoenenbanden besparen automobilisten tijd en geld. Je hebt geen aparte set winterbanden en velgen meer nodig en de bandenwissel in het voor- en najaar vervalt. Dat is vooral aantrekkelijk in een land als Nederland, waar winters relatief mild zijn.
Toch de waarschuwing dat allseasonbanden niet in alle situaties de beste keuze zijn. „Een vierseizoenenband is een compromis tussen een zomer- en winterband. Bij temperaturen onder de 7 graden of bij hevige regen presteert een echte winterband beter. Rijd je veel, of woon je in een regio waar het vaker glad is, dan kunnen aparte zomer- en winterbanden veiliger zijn. Maar voor wie minder dan 10.000 kilometer per jaar rijdt en vooral in de stad blijft, is een vierseizoenenband meestal een prima oplossing.”
Steeds meer automobilisten stappen dus over op allseasonbanden. Maar er zijn ook nog altijd heel veel automobilisten die gewoon doorrijden op zomerbanden. Wat zijn de gevolgen als je in de winter op zomerbanden rijdt en betrokken raakt bij een ongeval? Stel: het is vroeg in de ochtend, de weg is glad en je ziet een fietser over het hoofd op een rotonde. Ben je dan nog wel verzekerd?
In Nederland en België ben je niet verplicht om winterbanden te gebruiken, dus je bent in principe gewoon verzekerd. Zelfs als je in een slip raakt. Maar als de verzekeraar kan aantonen dat je roekeloos hebt gereden, bijvoorbeeld door met zomerbanden de weg op te gaan terwijl het ijzelt, dan kun je problemen krijgen met de vergoeding van schade aan je eigen auto. Je WA-dekking blijft in vrijwel alle gevallen gewoon geldig.
Wie in de winter naar het buitenland reist, moet extra goed opletten. In sommige landen zijn winterbanden verplicht zodra het weer daarom vraagt. In Duitsland geldt een ‘situatieve verplichting’: bij winterse omstandigheden moet je op winterbanden rijden. In Oostenrijk geldt van 1 november tot 15 april een plicht bij winters weer. In Frankrijk hangt het af van de regio en de lokale regelgeving.
Check voor vertrek altijd de regels van het land waar je naartoe reist. Raak je in Duitsland betrokken bij een ongeluk terwijl je geen winterbanden hebt, terwijl dat volgens de wet wel moest, dan kun je volledig aansprakelijk worden gesteld. Zelfs als je het ongeluk niet hebt veroorzaakt.
En hoe zit het met vierseizoenenbanden op wintersport? In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland mag je in de winter op allseasonbanden rijden, mits die voorzien zijn van het zogeheten 3PMSF-symbool. Dat staat voor ‘Three-Peak Mountain Snowflake’ en is een sneeuwvloksymbool op de zijkant van de band dat bewijst dat ze geschikt zijn voor winterse omstandigheden. Zonder dat symbool voldoen ze niet aan de wettelijke eisen in die landen.