Vierseizoenenband rukt op en dat is terecht, maar let op dit symbool
31 oktober 2025
Comfortabel de winter in? Begin nu alvast met voorbereiden
31 oktober 2025

Met de wintertijd beginnen weer de donkere dagen. Extra belangrijk dus dat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Zeker als je een zogeheten kwetsbare verkeersdeelnemer bent, zoals een fietser. Toch rijden die vaker zonder licht in het donker. Tussen mei en augustus dit jaar werden er 55 procent meer boetes uitgeschreven voor fietsen zonder verlichting dan dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit een analyse van Independer op basis van CJIB-cijfers. Dit heeft ook grote gevolgen voor de verzekering als er een ongeluk gebeurt.

Wintermaanden gevaarlijker

Hoewel de recente stijging van de boetes om de voorjaars- en zomermaanden gaat, kunnen de gevolgen in de komende donkere maanden nog veel groter zijn. Zeker in de wintermaanden is het belangrijk om extra alert te zijn op kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers. Automobilisten dragen bij een aanrijding met deze verkeersdeelnemers bijna altijd de meeste aansprakelijkheid. Desondanks hebben fietsers de verantwoordelijkheid om goed zichtbaar te zijn in het verkeer. Zo niet dan heeft dat grote consequenties voor de verzekering.

Meeste doden in het verkeer zijn fietsers

In 2024 kwamen er in Nederland 246 fietsers om in het verkeer. Daarmee is het volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de grootste groep van verkeersslachtoffers. Gelukkig waren het er wel 24 minder dan een jaar eerder. Ook zijn fietsers vaak betrokken bij ongevallen en is het ook de grootste groep weggebruikers die op de Spoedeisende Hulp terechtkomt. In Nederland zijn kwetsbare verkeersdeelnemers (fietsers en voetgangers) wettelijk beschermd bij een aanrijding. Automobilisten dragen vaak het grootste deel van de aansprakelijkheid.

In Nederland is elke automobilist verplicht een WA-verzekering af te sluiten. Dit dekt de schade aan een ander, bijvoorbeeld bij een aanrijding met een fietser. Schade aan je eigen auto wordt met een WA-verzekering niet vergoed. Blijkt nu dat de fietser zelf ook nalatig was door bijvoorbeeld zonder verlichting te fietsen, dan kan de compensatie flink lager uitvallen. Het kan zelfs zo zijn dat de fietser maar 50 procent van het schadebedrag vergoed krijgt.

Ongevallen met fatbikes stijgen sterk

In 2024 waren er ten minste 634 ongevallen waar een fatbike bij betrokken was. In 2023 werden er nog ‘maar’ 112 fatbike-ongevallen geregistreerd. Dat is ruim vijf keer zoveel. Van alle ongevallen met een elektrische fiets was zelfs 45,8% met een fatbike. Dus bijna de helft van alle elektrische fietsongevallen. Ook zijn elektrische fietsen en zeker fatbikes, gewilde objecten om te stelen. 

Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren tegen diefstal. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. Omdat het aantal diefstallen fors is gestegen, kunnen deze verzekeringen kostbaar zijn. Ook zijn er grote verschillen in voorwaarden en vergoedingen. Maak dus een goede vergelijking.

Vaak is er een auto betrokken bij een fietsongeval

Bij veel fietsongevallen is een auto betrokken. Gemiddeld gaat het om 57,1% van de incidenten. In sommige provincies ligt dit percentage veel hoger. Zo gaat het in Limburg zelfs om 69,2% van de incidenten. Ook in Noord-Brabant (61,9%) en Friesland (64,7%) worden naar verhouding veel fietsers aangereden door automobilisten. 

Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals bijvoorbeeld een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt in Nederland wettelijk extra beschermd.