De eerste reflex bij een krasje of een deukje in de auto, is meteen de verzekering te bellen.
Maar is dat wel verstandig? Door een schade te melden val je namelijk terug in schadevrije jaren en dat kan je op langere termijn meer geld aan premie kosten, dan de reparatie. Door het herstel zelf te betalen, kun je op langere termijn soms wel honderden euro’s besparen.
Ook bij de meest uitgebreide all-risk verzekeringen weegt vergoeding van de schade lang niet altijd op tegen de hogere premie die de verzekeraar gedurende ten minste vijf jaren zal rekenen. ,Als je een schade claimt, dan val je meteen vijf schadevrije jaren terug op de bonus-malus ladde. Deze bonus-malus ladder bepaalt uiteindelijk jouw premiekorting. Voor elk jaar dat je geen claim indient, wordt je beloond met een hogere korting. Uiteindelijk kan die oplopen tot 85 procent. Als je claimt, kost het je dus weer vijf jaar schadevrij rijden om uit te komen bij de korting die je voor de schade had. Maak dus een verstandige rekensom’
Wat veel mensen niet weten is dat als je besluit toch te claimen, je meestal nog bedenktijd hebt. Het kan namelijk gebeuren dat iemand pas na het indienen van een claim beseft dat het voordeliger was geweest om de herstelkosten zelf te betalen. De meeste verzekeraars bieden hun klanten de mogelijkheid om daar later alsnog voor te kiezen. Ook als de schade al is uitgekeerd.
Dit kan ook slim zijn als je op het moment van de schade het geld even niet hebt om de reparatie zelf te betalen. Als je de uitgekeerde vergoeding binnen een bepaalde termijn, meestal een jaar, aan de verzekeraar terugbetaald, dan zak je niet naar beneden op de bonus/malus-ladder. Je voorkomt daarmee een forse premiestijging.
Het is helaas niet duidelijk waar precies de grens ligt tussen wel of niet claimen. Er spelen veel factoren mee, zoals de schadevrije jaren die zijn opgebouwd, het schadebedrag en de polisvoorwaarden van de verzekering. ,Het beste is om altijd voor jezelf te berekenen of het verstandig is om een schade te claimen, voordat je deze indient.
Kijk natuurlijk eerst of je de schade zelf kunt repareren. Maar als dit niet lukt en je besluit om de reparatie zelf te betalen. Ga dan in elk geval shoppen bij verschillende autobedrijven.
Het prijsverschil kan bijvoorbeeld zitten in de manier van repareren of het gebruik van tweedehands onderdelen. Vraag dus verschillende offertes op bij herstelbedrijven en vraag korting. Het uurtarief voor schadeherstel ligt rond de 70-75 euro.
Gaat het slechts om kleine schade, dan kun je altijd nog overwegen om zelf aan de slag te gaan. Een lakstift om een oppervlakkige kras weg te werken, kost vaak niet meer dan vijftien euro. Bij een garagebedrijf kost het herstellen van de eenvoudigste krassen op spiegelkap of grille al snel 75 euro. En de kosten van het repareren van lakschade op de motorkap of het dak lopen snel op tot meer dan 300 euro.
Zelf herstellen is soms een optie. Een kras die lijkt te verdwijnen als je ‘m nat maakt, is vaak eenvoudig weg te werken. Datzelfde geldt voor krassen die zo ondiep zijn, dat je de groef niet echt kunt volgen met je nagel. Daarbij is een lakstift vaak al voldoende om de kras weg te werken. Zorg ervoor dat je de exacte kleur van de auto weet. De kleurcode staat op het zogenaamde VIN-plaatje (Vehicle Identification Number, vroeger aangeduid als chassisnummer), dat de fabrikant in elke auto aanbrengt. Waar dat VIN-plaatje zich precies bevindt, dat kun je in het instructieboekje of online opzoeken. Met de kleurcode kun je vervolgens zelf online of bij de dealer de juiste lakstift bestellen.