April doet wat het wil, maar juli kan er ook wat van: waar we vorige week nog massaal de paraplu’s uit de kast moesten halen, ruilen we nu de dunste jas in voor een zonnebril. Nederlanders genieten massaal van het zonnetje en de meeste vaklantieplannen zijn al lang en breed gesmeed. Een goed moment om even stil te staan bij de auto, want ook die kan last hebben van de hitte. Met warm weer moet je goed op jezelf passen, maar ook op de auto. Hitte kan namelijk grote gevolgen hebben, van een klapband tot zelfs brand. Vooral oudere auto’s zijn minder goed bestand tegen warmte.
Controleer je bandenspanning voor je gaat (en het liefst regelmatig). Als er te veel of te weinig spanning op je band staat, klapt deze sneller. Dit is altijd zo, maar in warm weer is het risico op een klapband veel groter. Door de hitte droogt de band sneller uit en daardoor wordt het rubber broos. Je kunt heel gemakkelijk controleren of je band het zogenaamde “droogrot” heeft. De band is dan wat lichter van kleur en heeft kleine scheurtjes langs de rand. Dit komt wel vaker voor bij auto’s die langere periodes in direct zonlicht stilstaan. Bescherm je banden door je auto zo veel mogelijk in de schaduw te parkeren. Lukt dat niet, dan helpt het om ze te bedekken met bijvoorbeeld een handdoek. Er bestaan ook speciale smeersels die je band tegen zonlicht beschermen.
Houd ook de radiateur goed schoon. Dit voorkomt oververhitting van de motor. Een oververhitte motor is erg gevaarlijk, zeker als dat op een druk stuk van de weg gebeurt. Zorg voor voldoende extra koelvloeistof – een extra fles neemt weinig ruimte in en kan geen kwaad. Rijd je niet automatisch? Zorg dan dat je op tijd schakelt, want hoge toeren zorgen ervoor dat je auto sneller oververhit raakt.
Raakt je motor onverhoopt toch oververhit? Zet meteen de waarschuwingslichten aan en zet de auto zo snel mogelijk aan de kant. Bijvoorbeeld op de vluchtstrook. Een oververhitte motor is vaak niet verzekerd op de autoverzekering, maar je kunt er wel jouw pechhulpverzekering voor inzetten. Let op: als je zelf de koelvloeistof wilt controleren, wees dan heel voorzichtig en laat de motor goed afkoelen voor je deze bekijkt. Koelvloeistof is, ondanks wat de naam doet vermoeden, kokend heet en kan ernstige brandwonden veroorzaken.
Als je tankt, slaat het tankpistool automatisch af. Maar er kan altijd nog wel wat extra bij. We zijn al snel geneigd er een beetje bij te doen. Maar de pomp slaat af met een reden: als het warm is, kan benzine of diesel wat uitzetten. Daar is die extra ruimte voor ingerekend. Gooi je de tank helemaal vol, dan is er geen ruimte voor het uitzetten en dan kan de tank gaan lekken. Natuurlijk is dat slecht voor het milieu, maar het kan ook de lak of zelfs het chassis van de auto beschadigen. Ligt er olie in het chassis en wordt het heel warm? Dan kan er zelfs brand uitbreken.
Brandstof wordt ondergronds opgeslagen. Daar is het koeler dan in de auto. Als je tankt, warmt de brandstof dus snel op en daardoor zet deze uit. Met hoge temperaturen gaat dit sneller dan normaal. Luister dus naar de klik van het tankpistool en vul de tank dan niet verder. Maar dat is met de huidige brandstofprijzen sowieso geen slecht idee. Soms is het voordelig om een blokje om te rijden voor de laagste brandstofprijs in jouw buurt.
Zorg dat je voldoende drinkt, neem regelmatig pauze van het rijden, en probeer de auto zo koel mogelijk te krijgen voor je vertrekt. Een simpele tip: zet voor je gaat de deur van de bijrijder open. Open en sluit de deur van de bestuurder een paar keer snel. Daarmee duw je de warme lucht uit de auto en is deze een stuk koeler als je vertrekt. Neem een reflecterend zonnescherm mee en leg die meteen op de ruit als je de auto hebt geparkeerd. Of leg een witte handdoek op je dashboard. Lichte kleuren worden namelijk minder warm dan donkere.
Als jouw auto airco heeft, is het erg verleidelijk deze de hele rit aan te hebben. Maar weet dat dit zorgt voor een extra druk op de motor. Houd daarom de temperatuur van je motor goed in de gaten en gebruik de airco met mate. In hitte rijden kost je meer concentratie achter het stuur. Het is logisch dat je dan sneller moe wordt. Vergeet niet: als jij niet fatsoenlijk kunt rijden, is dat minstens zo gevaarlijk als een slecht onderhouden auto.