Schadevrije jaren zijn niet hetzelfde als jaren zonder schade. De verzekering die perfect is voor je huidige auto, is niet per se de beste voor je volgende. En ook al ben je verzekerd: soms is het beter een schade niet te claimen. Om geld te besparen, duiken we in de hardnekkigste mythes rond de autoverzekering.
Auto gekocht, de dealer duwt de sleutel in je hand: naar huis rijden en van ’t weekend even rustig shoppen voor een autoverzekering? Mis. Zodra de koop rond is en de dealer de auto op jouw naam heeft gezet, ben jij ervoor verantwoordelijk. Zelfs voor ’t ritje naar huis moet je al verzekerd zijn. Rijden zonder verzekering kan boetes van 380 tot 650 euro opleveren.
Een autoverzekering kun je snel online afsluiten: je hebt alleen je kenteken, rekeningnummer en de meldcode van de verkoper nodig.
Vraag voordat je gaat rijden altijd om een bevestiging dat je autoverzekering rond is. Als je aan de regels van de autoverzekeraar voldoet, is dit meestal geen probleem. Krijg je eerst een voorlopige dekking en heb je de aanvraag naar waarheid ingevuld? Dan is je auto ook verzekerd.
Vaak heb je daarna twee weken om je beter te oriënteren. Kom je een aantrekkelijker verzekering tegen, dan kun je in die tijd vrijblijvend overstappen.
Je hebt zeven jaren met je partner één auto gedeeld, die op haar naam staat. Nooit ook maar een paaltje geraakt. Nu is ’t tijd voor een eigen auto. Die zeven jaren zonder schade kun je mooi meenemen voor een lekkere korting op je nieuwe autoverzekering, toch?
Nee. Schadevrije jaren tellen alleen als je in een auto rijdt die op jouw naam staat. Je begint met je eigen auto dus onderaan de bonus/malus ladder, met nul schadevrije jaren. Er zijn verzekeraars die een zogenoemde tweede autoregeling aanbieden waarbij je dezelfde no-claim korting kan krijgen als je partner.
Zorgeloos achter ’t stuur met een all-risk verzekering? Tuurlijk, schades zijn gedekt zelfs als je ze zelf veroorzaakt. Maar daar zijn de premies ook naar. Wij raden een all-risk doorgaans alleen voor auto’s van vijf jaar en jonger aan. Die hebben nog een hoge dagwaarde. Een verzekeraar gebruikt de dagwaarde om te bepalen hoeveel wordt uitgekeerd als de auto wordt gestolen of total-loss raakt. Oudere auto’s verliezen rap aan waarde, waardoor een WA+ vaak een betere keus is. Voor auto’s van tien jaar en ouder is de verplichte basis WA-dekking meestal genoeg. Je kunt op een vergelijker kijken wat voor jou de beste optie is.
Het lijkt handig om de eerste auto van je kind op jouw naam te zetten, zodat je dankzij je schadevrije jaren ook voor deze wagen profiteert van korting op de premie voor de autoverzekering. Helaas. De polis moet op de naam staan van de persoon die de auto ’t vaakst gebruikt. Het is dus even doorbijten met de premie voor je kind, maar die bouwt daardoor wel zelf schadevrije jaren op, wat uiteraard op termijn z’n eigen voordeel oplevert.
Nee. Het is vaak gunstiger om zelf te betalen voor de reparatie van een simpel krasje of deukje. Shop rond bij verschillende schadeherstelbedrijven en beslis of de kosten opwegen tegen het verlies aan schadevrije jaren als je wel een claim indient bij je verzekeraar.“Als je een schade claimt, val je vijf schadevrije jaren terug op de bonus-malus ladder’. ,Dan kost het je weer vijf jaar schadevrij rijden om uit te komen bij de premiekorting die je voor de schade had. Maak voor jezelf dus een slimme rekensom.’
De meeste verzekeraars bieden een speciale regeling aan voor het verzekeren van een tweede auto. Bij sommige tellen alle schadevrije jaren van je eerste wagen mee bij de tweede. Andere laten daar slechts een deel van meetellen, wat nog steeds een aardige korting kan opleveren. Een derde optie is dat de verzekeraar korting biedt op basis van de dekking die je kiest.
Wanneer je in een aanrijding belandt en jouw passagiers gewond raken, of hun spullen beschadigd, kunnen ze de kosten verhalen op jouw WA-verzekering. Als bestuurder kun je je medische kosten claimen bij je zorgverzekeraar. Daar is de inzittendenverzekering dus niet per se voor nodig. Toch kan een schadeverzekering voor inzittenden (SVI) als aanvulling op je autoverzekering uitkomst bieden. De dekking van een SVI komt bovenop die van de zorgverzekeraar. Je ontvangt dus een extra vergoeding in geval van letsel of schade aan eigendommen, ook als de aanrijding jouw eigen schuld is.
Een half jaar op wereldreis? Ja, je kunt besparen op de autoverzekering door ‘m stil te zetten voor de tijd dat je weg bent. Maar: alleen als je ook je kenteken schorst bij de RDW. Daarmee vervalt de plicht om de auto te verzekeren en APK te keuren. Uiteraard betekent dat ook dat de auto de weg niet op mag. De schadevrije jaren blijven bij een schorsing drie jaar geldig.
Helaas, je moet hier zelf achteraan. Bij de meeste verzekeraars zit je niet meer aan jaarcontracten vast en kun je dagelijks opzeggen. Zodra de nieuwe eigenaar de auto op naam zet, krijgt deze een vrijwaringsbewijs. Dit bewijs moet de koper vervolgens aan jou geven. Daarmee zet je de autoverzekering stop, vanaf de datum die op het vrijwaringsbewijs staat. Dat kan ook met terugwerkende kracht.
De hoogte van de premie hangt af van vele factoren: het automerk, bouwjaar, leeftijd en woonplaats van de bestuurder, enzovoort. Een verzekeraar die scherp geprijsde polissen aanbiedt voor Volkswagens, kan één van de duurste zijn in het verzekeren van BMWs. Andersom werkt dat ook. Daarom is het altijd goed ook te shoppen voor een scherpe verzekering, als je een nieuwe auto koopt. Ook voor jouw eigen auto is het verstandig om ieder jaar even goed te kijken of je nog wel het beste en goedkoopste bent verzekerd.