De fatbike wint aan populariteit. Steeds vaker zie je de elektrische fietsen met dikke banden en een flinke snelheid over het fietspad razen. Niet iedereen is er fan van, omdat ze stil en snel zijn. Feit is dat een fatbike inderdaad een ander risico is dan een reguliere fiets. Meteen dan ook de vraag: kun of moet je een fatbike verzekeren?
Een fatbike is een soort elektrische fiets. Je moet wel zelf trappen, maar je kunt dankzij elektrische trapondersteuning snelheden van zo’n 25 kilometer per uur halen – ongeveer hetzelfde als een snorfiets.
Waarom dan een fatbike in plaats van de snorfiets? Tot begin 2023 was die laatste ontzettend populair. Sommige steden, waaronder Amsterdam en Utrecht, hebben zelfs een verbod op snorfietsen op het fietspad gelegd. Snorfietsen moeten daar op de autobaan. Daarnaast heeft de snorfiets een kenteken en moet je deze dus op je naam laten registreren. Daar komt een verzekeringsplicht bij, en sinds januari 2023 ook helmplicht.
Maar omdat trapondersteuning niet hetzelfde is als een motor, geldt er voor een fatbike (net als voor alle andere elektrische fietsen zonder kenteken) geen helm- of verzekeringsplicht.Veel mensen kiezen daarom voor een fatbike als vervanging voor de snorfiets.
Je kunt een fatbike verzekeren, maar er is (nog) geen aparte verzekering voor. In de kern blijft het een elektrische fiets. Een elektrische fietsverzekering is bij veel verzekeraars af te sluiten. Let wel goed op de voorwaarden: soms moet je een extra dekking hebben om diefstal van de accu mee te verzekeren. Ook pechhulp is vaak niet standaard gedekt, en ook eigen risico speelt een rol. Met een (elektrische) fietsverzekering verzeker je alleen de fiets zelf. Bijvoorbeeld tegen diefstal, of als er schade aan de fiets zelf is.
De ANWB is in 2023 gestopt met het verzekeren van fatbikes. Dit komt omdat, volgens de ANWB, het geen kwestie is of de fatbike gestolen wordt, maar wanneer deze gestolen wordt. Daarnaast worden er te vaak fatbikes opgevoerd nadat ze verzekerd zijn. De verzekering dekt geen schade als die is aangericht met een opgevoerd voertuig.
Inmiddels zijn er enkele verzekeraars die een specifieke fatbike-verzekering aanbieden, maar dit is vaak voor bestaande klanten. Daarnaast is het bij sommige fatbike-merken mogelijk je nieuw gekochte fatbike te verzekeren, maar dat is vaak prijzig, en beperkt in dekking.
Maar wat als je met een fatbike, maar zonder verzekering tegen iemand aanrijdt? Dat is schade die flink in de papieren kan lopen, zeker als iemand letselschade oploopt. Bescherm jezelf tegen hoge kosten door een particuliere aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Misschien denk je nu: schade aangericht door motorvoertuigen is bij een aansprakelijkheidsverzekering toch per definitie uitgesloten? Klopt, maar onthoud dat trapondersteuning, zoals in een fatbike, niet hetzelfde is als een motor. Schade aangericht door elektrische fietsen is net zo goed verzekerd als die aangericht door een ‘analoge’ fiets, die nog op spierkracht werkt.
Je kunt een fatbike laten aanpassen, zodat deze bijvoorbeeld harder kan. Of met een gashendel aan het stuur, zodat je helemaal niet meer hoeft te trappen. Een gepimpte fatbike is geen elektrische fiets meer, maar een gemotoriseerd voertuig. Dat betekent dat je deze moet laten keuren bij het RDW. Je hebt dan gewoonweg weer een snorfiets, en daarbij komt dan ook alles wat er bij een reguliere snorfiets komt kijken: kentekens, helm- en verzekeringsplicht.
Als je de keuring niet laat uitvoeren, mag de fatbike niet op de openbare weg. Ga je toch met een gepimpte, niet gekeurde fatbike de weg op? Dan is eventuele schade niet vergoed, ook niet als je een verzekering hebt. Dit kan flink in de papieren lopen, vooral als er sprake is van letselschade. Wees dus verstandig en laat je fatbike dan ook alleen maar aanpassen én registreren door een expert. Koop je een gepimpte fatbike? Controleer dan goed bij de verkoper of de fatbike geregistreerd staat.