Tot minstens april 2023 kunnen energieleveranciers energiecontracten minder snel afsluiten bij een betalingsachterstand. De overheid heeft dit besloten omdat de energieprijzen de pan uit rijzen. Dit geeft veel huishoudens wat meer ademruimte als ze de energierekening niet kunnen betalen.
Heb je problemen met het betalen van je energierekening? Voorheen moest de leverancier verplicht één betalingsherinnering sturen. Dan had je meestal nog veertien dagen de tijd om te betalen. In die brief werd je ook gewezen op een eventuele betalingsregeling en schuldhulpverlening. Betaalde je nog steeds niet? Dan nam de leverancier nog één keer contact met je op om de opties door te nemen. Ondernam je vervolgens geen actie of reageerde je daar niet op? Dan beëindigde de leverancier het contract. Hier krijg je ook een brief van. Niet veel later zet de netbeheerder de levering van energie stop.
Nu geldt er een tijdelijke nieuwe regeling tot april 2023.. Daardoor moet de leverancier minstens drie contactpogingen doen. De inhoud daarvan is onveranderd: het verzoek om te betalen, een eventuele betalingsregeling aanbieden, en wijzen op schuldhulpverlening. Tussen elke poging moet veertien dagen zitten. Het mag ook niet alleen maar via de mail. Leveranciers moeten nu ook een brief sturen en proberen te bellen. Reageer je na die derde poging nog steeds niet? Dan geeft de leverancier dit aan bij de gemeente. Vanuit de gemeente komt er nog één contactpoging. Als je daar ook niet op reageert, mag het contract worden beëindigd.
Deze regeling komt bovenop de al eerder aangekondigde regelingen. Vanaf januari 2023 geldt er waarschijnlijk een prijsplafond voor energie, met een maximaal tarief wat je voor gas en elektriciteit betaalt. Dit geldt wel tot een maximum verbruik. Gebruik je meer, dan betaal je de prijs die in je contract staat.
Om de maanden tot het prijsplafond ingaat te overbruggen, krijgen alle huishoudens met een aansluiting bij een energieleverancier een compensatie van €190 in de maanden november en december. Dit gaat automatisch en wordt verrekend via de energieleveranciers.
Ga je niet in op de betalingsherinneringen? Dan heb je op een gegeven moment geen energie meer. Goed om te weten: als je op zoek gaat naar een nieuwe energieleverancier, kan die zien dat je eerder bent afgesloten. De nieuwe leverancier kan dan een paar maanden vooruitbetaling vragen. Dit heet een waarborgsom. Let wel op: het kan enkele weken duren voordat een nieuwe energieleverancier ook daadwerkelijk energie gaat leveren. Je kan dus lang zonder energie zitten. Je kunt een spoedaanvraag doen, maar hoe dit wordt opgepakt is alsnog aan de leverancier. Daarnaast blijft je schuld bij de oude leverancier wel staan. Je moet deze dus alsnog betalen. Als je dat niet kan of doet, kan de leverancier een incassobureau op je afsturen.
Er zijn enkele situaties waarin je niet van energie afgesloten wordt als je een betalingsachterstand hebt:
Als je de energierekening echt niet kan betalen, is dat een vervelende situatie. Maar weet dat er een hoop instanties zijn die je kunnen helpen. Schuldhulpverleners zijn er om je te helpen met het aflossen van je schulden, en niet om je te straffen. Veel mensen hebben dit gevoel gelukkig ook. Ook staan energieleveranciers – en vaak ook verzekeraars of andere financiële instanties – vrijwel altijd open voor een betalingsregeling. Wees eerlijk in je communicatie als het niet lukt om je rekening te betalen, en zoek hulp als je er zelf niet uit komt. Geen enkele partij wil je in de kou laten staan.