Energieleverancier EnergieFlex vroeg onlangs uitstel van betaling aan. De ACM heeft inmiddels de leveringsvergunning van EnergieFlex ingetrokken. De kans bestaat dat deze energieleverancier failliet gaat. Gelukkig merk je hier als klant weinig van.
Door de grote concurrentie op de energiemarkt was het voor EnergieFlex lastig om klanten te behouden, maar ook om nieuwe klanten te werven. Daarnaast hebben zij de stijgende energieprijzen van de afgelopen periode niet volledig verwerkt in de tarieven die ze aanbieden.
Door het intrekken van de leveringsvergunning is EnergieFlex geen energieleverancier meer. Hierdoor ontstaat een zogenaamde ‘vensterperiode’ die maximaal 12 werkdagen duurt. Deze periode geeft EnergieFlex samen met de ACM (Autoriteit Consument & Markt) de mogelijkheid om te zoeken naar een oplossing voor hun klanten. Bijvoorbeeld door een partij te vinden die EnergieFlex wilt overnemen.
Als je nu klant bent bij EnergieFlex, merk je hier op dit moment weinig van. In Nederland zijn dit soort zaken gelukkig goed geregeld: als een energieleverancier niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen, krijg je nog steeds gewoon stroom en gas. Je ontvangt dus nog steeds energie. Vervolgens wordt er gekeken of er een partij is die EnergieFlex wil overnemen.
Tijdens dit onderzoek geldt de hierboven genoemde vensterperiode. Dit houdt in dat je voor een aantal dagen niet kan overstappen van energieleverancier. Zo worden er geen overhaaste beslissingen genomen. Vindt EnergieFlex in deze periode geen partij die het bedrijf overneemt, dan worden de klanten van EnergieFlex onderverdeeld bij de andere energieleveranciers in Nederland. Wanneer een andere energieleverancier de levering overneemt, ontvang je hier bericht over. Vervolgens ben je vrij om te beslissen of je klant wilt blijven bij deze energieleverancier, of dat je ervoor kiest om over te stappen naar een leverancier die je zelf hebt gekozen.