De kosten van herstel na een aanrijding met de auto lopen op. Verzekeraars zeggen genoodzaakt te zijn hun schadepremies te verhogen. Die stijging is voor nieuwe klanten al snel tien procent per jaar bij de grote verzekeraars. In de kostenstijging zien we echt nog geen vermindering.
In twee jaar tijd is daardoor de gemiddelde autoverzekering 30% duurder geworden. In juli 2022 betaalden polishouders nog gemiddeld €916,27, dit jaar in dezelfde maand is dat al €1186,87.
In tien jaar tijd is die polisprijs in Nederland ruim verdubbeld, blijkt uit die premieresultaten. Deze verhoging, deels ook veroorzaakt door indexering, geldt behalve voor nieuwe klanten ook voor de polishouders die hun verzekering moeten verlengen, doorgaans een keer per jaar.
Het is niet per se dat er meer schade wordt gereden, de gemiddelde kosten per schade zijn hoger geworden. Dat is ook wel logisch, want nieuwe auto’s zitten inmiddels vol met technologie.
Ook rijden er steeds meer elektrische auto’s rond. „Die maken op zich niet meer schade, maar ze zijn zwaarder door die accu’s. Dus als ze wat raken is er vaak ook meer impact.” Daarnaast hebben de verzekeraars ook te maken met prijsstijgingen. „De meeste bedrijven hebben de salarissen verhoogd en daarmee gaan ook de reparatiekosten wat omhoog.”
NN Group heeft z’n premies eerder dit jaar over de hele linie met zo’n 12,5% verhoogd. Volgens de verzekeraar is dat in lijn met de concurrentie in Nederland en zijn de kosten met een vergelijkbaar percentage gestegen. Niet alleen wij, maar eigenlijk iedereen heeft zijn premie moeten verhogen.
Het zit soms in de kleinste onderdelen. Maar ook een bumper heeft nu veel technologie zoals sensors en camera’s, een kleine botsing kan al veel schade betekenen.
Het concern ziet een stijging van de schadepremies van gemiddeld 8 tot 9%. Al proberen verzekeraars een premieverhoging natuurlijk zo lang mogelijk te beperken. Dat kunnen wij omdat we een grote omvang hebben, voor de langere termijn werken en daardoor blijven groeien in klantenaantallen. Daarmee zijn hogere kosten over meer klanten te verdelen. Achmea meldde donderdag bij de kwartaalcijfers een stijging afgelopen halfjaar van de totale premie-inkomsten van 11%.
Tetteroo: „Het duurt de laatste tijd gewoon langer voordat de schade aan auto’s door gespecialiseerde bedrijven hersteld kan worden dan vijf of tien jaar geleden. Er is een grote schaarste aan vakkundig personeel. Een langere hersteltijd betekent automatisch ook dat wij meer geld kwijt zijn aan het inschakelen van vervangend vervoer voor onze klanten.
Onderzoek van consultant KPMG voor brancheclub Bovag toonde in april dat de komende zes jaar de gemiddelde schadelast per auto stijgt naar €3400, tegen nu €2200. Ook KPMG wijst op de gestegen kosten van herstel van stekkerauto’s. Het aantal schades zou echter een fractie per jaar dalen, het schadebedrag loopt per auto op.
De hele schadeherstelmarkt voor auto’s zal daardoor de komende jaren volgens KPMG blijven groeien. De verzekeraars zijn zelf weer afhankelijk van de gespecialiseerde schadeherstelbedrijven. Daar zijn de arbeidskosten per uur gestegen.
In de stijging van de totale kosten „zien we echt nog geen vermindering. Bij de schadeherstelbedrijven stijgen de kosten eveneens. Met een tekort op de arbeidsmarkt is het een complexe puzzel geworden.
Bovendien moderniseert het wagenpark komende jaren verder door: aloude benzineauto’s worden ingeruild voor auto’s vol technologie, zoals sensors en camera’s aan de buitenkant.
Daar staat tegenover dat schadeverzekeraars intern de kosten drukken door in toenemende mate te digitaliseren en kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten. Onze medewerkers kunnen dankzij AI schades van meerdere klanten tegelijkertijd afhandelen. Veel klanten willen niet eens meer telefonisch geholpen worden, ze gaan zelf direct naar een WhatsApp-contact. Dat scheelt natuurlijk in kosten.
Die schadelast in de autoverzekeringspremies is niet gelijk verdeeld, zij raakt jongere autorijders meer dan gemiddeld. Wie tussen 18 en 24 jaar is bijvoorbeeld, ziet de kosten van zo’n autoverzekering al naar €2000 per jaar gaan, tegen het gemiddelde in juli van €1186,87. Vergeleken met 2022 betalen die jongeren dan €500 meer.
Verzekeraars geven jongeren die weinig schadevrije jaren hebben opgebouwd niet de premiekorting die oudere chauffeurs hebben. Verzekeraars vinden het risico van jongere chauffeurs voor hun schadepot bovendien groter. Ze vinden je een extra groot risico vergeleken met een ervaren bestuurder.