Je bent op vakantie en plots zie je hem: de auto van je dromen. Die laat je natuurlijk niet staan, maar… Hij heeft geen Nederlands kenteken. Hoe zit het dan met de verzekering als je hem naar Nederland brengt? Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
Wil je in Nederland met de auto rijden, dan moet deze een Nederlandse kentekenplaat hebben. Hiervoor moet je een afspraak maken met de Rijksdienst voor Wegverkeer, de RDW, die de auto zal keuren. Auto’s uit het buitenland voldoen namelijk niet altijd aan de voorwaarden die de Nederlandse overheid stelt.
Je kunt terecht bij één van de vele keuringsstations door heel Nederland, maar dit gaat wel op afspraak.
Maar hoe rijd je de auto dan naar de RDW? Je mag immers niet rijden zonder Nederlands kenteken, maar je moet rijden om een Nederlands kenteken te krijgen.
Om dit te omzeilen, vraag je een eendagskenteken aan. Dit doe je bij de RDW als je een afspraak voor de keuring maakt. Een eendagskenteken heeft een paar voorwaarden:
Je krijgt het eendagskenteken niet fysiek thuisgestuurd, maar je moet het wel op je auto hebben. En het moet de buitenlandse kentekenplaten bedekken. Dit mag je zelf doen, bijvoorbeeld met karton en een stift. Je krijgt ook een eendagskentekenbewijs; dit moet je geprint meenemen als je gaat rijden.
Vergeet niet: een voertuig met een Nederlands kenteken heeft ook verzekeringsplicht. Ook als het een eendagskenteken betreft. Je moet hiervoor dus een autoverzekering afsluiten. Een eendagsverzekering is gekoppeld aan het eendagskenteken in combinatie met het chassisnummer van de auto.
De voorwaarden zijn min of meer hetzelfde als van een eendagskenteken: alleen geldig op de route van en naar de keuring, en alleen op de dag van de keuring.
Een eendagsverzekering kun je bij de meeste verzekeraars afsluiten. Vaak heeft de verzekeraar dan wel de voorwaarde dat je het Nederlandse kenteken ook bij die verzekeraar verzekert. Je krijgt dan van tevoren een inschatting van de premie, gebaseerd op het type auto.
Wanneer je na de keuring bij de RDW de Nederlandse kentekenplaten krijgt, geef je het kenteken door aan de verzekeraar. Die maakt de polis van de autoverzekering dan op, met een definitieve premie. Die kan een beetje afwijken van het oorspronkelijk genoemde bedrag. Dat was immers een schatting. Je betaalt (over het algemeen) niet voor de eendagsverzekering; die krijg je dan cadeau.
Wil je jouw auto liever niet meteen aan een verzekeraar binden? Dan kun je ook een losse eendagsverzekering afsluiten. Je betaalt dan een eenmalig bedrag. Dit is (meestal) wel wat duurder dan een eendagsverzekering bij een autoverzekeraar, maar wel vrijblijvend.
Er zijn nog een paar dingen waar je goed op moet letten als je een eendagsverzekering afsluit. Allereerst: de dekking is altijd WA, wettelijke aansprakelijkheid. Dat betekent dat je alleen verzekerd bent voor schade die je aan anderen aanricht. Er is geen uitgebreidere dekking mogelijk.
Verder duurt het regelen van een eendagsverzekering minstens een paar uur. De polis moet opgemaakt worden, en een eventuele betaling moet verwerkt worden. Regel dit dus op tijd, het liefst een dag van tevoren.
Misschien sta je bij de grens en besef je dat je niet kan of mag rijden. Omdat je geen eendagsverzekering hebt, of omdat de auto een grote schade heeft. Je kunt dan een auto-taxi bellen. Deze komt met een aanhanger om je van A naar B te brengen. Hier zitten wel kosten aan verbonden, afhankelijk van de begin- en eindlocatie, en de afstand daartussen.
Na de keuring duurt het een paar dagen tot je de Nederlandse kentekenplaten binnenkrijgt. In de tussentijd mag de auto niet onverzekerd op de openbare weg staan. Als je een garage of oprit hebt, kun je de auto het beste daar parkeren..
Heb je dit niet? Overleg met de verzekeraar. Sommige verzekeraars willen de auto tijdelijk WA verzekeren op basis van het chassisnummer.