Mijn auto is niet meer gloednieuw: heb ik een te dure dekking?
9 februari 2022
Kras of deuk? Reparatie zelf betalen is vaak voordeliger dan claimen bij de verzekering
9 februari 2022

De meeste automobilisten zijn bekend met de drie soorten autoverzekeringen: WA, WA+, en all-risk. Deze dekken echter alleen materiële schade aan auto’s. Maar wie trekt de portemonnee als iemand een bot heeft gebroken, of last heeft van whiplash? Wie betaalt voor een advocaat, als onenigheid na een aanrijding wordt uitgevochten bij de rechter?

Autoverzekeraars bieden voor die kosten aanvullende verzekeringen aan. Gemiddeld kosten die vijf euro per maand, per aanvulling. Dit kan aantrekkelijk lijken, maar let op: soms dubbelt de dekking met een verzekering die je al hebt. Wie zich goed informeert, bespaart geld.

Passagiers

Met een schadeverzekering voor inzittenden (SVI) ben je als bestuurder na een ongeval verzekerd voor schade aan kleding of andere spullen van jezelf en eventuele passagiers na een aanrijding. Deze aanvullende polis dekt ook de kosten van letsel bij bestuurder en passagiers. Dit geldt zelfs als de bestuurder schuldig is aan het ongeval.

Een bestuurder die gewond raakt, kan medische kosten ook verhalen op de zorgverzekering. Passagiers met letsel of schade aan hun eigendommen kunnen een claim indienen bij de WA-verzekering van de bestuurder. Waarom is een SVI als aanvulling dan toch handig? De dekking van een SVI komt bovenop die van de zorgverzekeraar. Je ontvangt dus een extra vergoeding in geval van letsel of andere schade. Als dat nodig is.

Ongevallen-inzittendenverzekering niet altijd nodig

Een vergelijkbare, minder uitgebreide en dus goedkopere aanvulling is de ongevallen-inzittenden-verzekering (OVI). Deze keert een vast bedrag uit als de bestuurder of een passagier bij een ongeval overlijdt of blijvend invalide raakt. Independer adviseert wel de schadeverzekering voor inzittenden te kiezen, maar niet de ongeval-inzittenden dekking.

Een SVI is vooral van belang voor de bestuurder zelf. Elke passagier kan immers in principe de bestuurder aansprakelijk stellen voor schade, die wordt betaald uit de WA dekking van de bestuurder.

Juridische hulp

Soms zijn een schadeformulier en wat foto’s niet genoeg om helder te krijgen wie de schuldige is bij een aanrijding. Een rechtsbijstandsverzekering voor motorvoertuigen vergoedt juridische hulp bij conflicten rond je auto. Deze aanvulling op de autoverzekering dekt de kosten als er een jurist nodig is om je onschuld te verdedigen of de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Het opstellen van een professionele schadeberekening wordt ook vergoed.

Krijg je hoogoplopende ruzie met je garage, of dreigt strafvervolging na een verkeersovertreding? Ook dan dekt deze aanvullende polis de kosten van juridisch advies.

Deze aanvulling is vaak dubbelop voor wie al een algemene rechtsbijstandsverzekering heeft met verkeersdekking. Zo’n polis dekt juridische bijstand niet alleen bij conflicten waar je als automobilist in terecht komt, maar ook als voetganger, fietser en bestuurder van een motor.

Een bijzonder soort aanvulling op de autoverzekering is de verhaalsrechtsbijstandverzekering. Deze vergoedt alleen juridische hulp bij het verhalen van (letsel)schade op de tegenpartij.

Het is bijzonder lastig in te schatten wat de kans is dat je schade oploopt buiten je eigen schuld. Deze aanvulling is daarom het best aan te raden voor mensen die veel kilometers maken. Voor hen ligt het risico op schade immers het hoogst.

No-claimbeschermer

Deze aanvulling is een soort ‘verlaat de gevangenis zonder betalen’-kaart. Je kunt er één keer per jaar schade mee claimen bij je verzekeraar, zonder dat dit tot een premiestijging leidt.

Deze bescherming geldt alleen bij je huidige verzekeraar. Bij het claimen verlies je wel schadevrije jaren. Overstappen naar een andere aanbieder kan dus alsnog een premieverhoging betekenen.

De prijs van een no-claimbeschermer hangt bij Allianz, Centraal Beheer en FBTO af van de dekking en de leeftijd van de verzekerde. De Goudse gooit twintig procent bovenop de premie. Andere verzekeraars werken met een vaste toeslag per maand voor de beschermer, gemiddeld zo’n tien euro.