Wat kost elektrisch rijden nu echt?

Originele stedentrips in 2020
3 februari 2020
Slimme bespaartips voor wie een huis koopt in 2020
4 februari 2020

Op elk feestje kun je de klok erop gelijk zetten dat het gespreksonderwerp op auto’s komt. Ome Joop heeft een nieuwe auto gekocht die toch echt veel zuiniger rijdt dan die van jou. Terwijl tante Ans zweert bij elektrisch rijden. “Want dat is zo lekker goedkoop.” Maar hoe zit het nu echt met de kosten van elektrisch rijden?

Voordelen ten opzichte van benzine- en dieselauto’s

De aanschafprijs van een elektrische auto is vaak hoger dan die van een traditionele benzine- of dieselauto. Maar daar staan weer financiële voordelen tegenover. Vaak vanuit de overheid, omdat die elektrisch rijden wil stimuleren. Denk hierbij aan:

  • Geen aanschafbelasting (BPM). Bij een ‘normale’ auto ligt het starttarief op € 366,-. Hier komt nog een bedrag bovenop, afhankelijk van de uitstoot.
  • Geen motorrijtuigenbelasting als je een volledig elektrische auto rijdt. Deze vrijstelling geldt waarschijnlijk tot 2024.
  • Onderhoud is goedkoper.
  • Waardevaster. Een elektrische auto brengt na vijf jaar nog 40 tot 50% op. Een benzineauto 35 tot 42,5% en een diesel slechts 27,5 tot 35%.
  • Opladen is goedkoper dan tanken.

Tanken vs. laden

De prijzen van benzine en diesel blijven maar stijgen. Met een elektrische auto heb je daar geen last meer van! Maar wat zijn onderaan de streep de verschillen? Dat hangt af van hoe groot je auto is en waar je hem oplaadt. Hieronder hebben we dit voor je op een rijtje gezet.

Kleine stadsauto
benzine
Kleine stadsauto
elektrisch
Middenklasse auto
elektrisch
Verbruik1 op 1616,8 kWh per 100 km17,8 kWh per 100 km
Per 100 km€ 11,38
> thuis laden (daltarief)€ 3,70€ 3,92
> snellaadstation€ 6,72€ 7,12