De helft van de verzekeraars die een inboedel- of reisverzekering aanbieden, geeft duidelijke en vindbare informatie over afschrijvingslijsten. De andere helft doet dat niet. Die afschrijvingslijsten bepalen de dagwaarde van spullen. Als consumenten deze informatie niet hebben, weten ze niet hoe de verzekering de dagwaarde berekent.
Dit is een conclusie uit het onderzoek van de Stichting toetsing verzekeraars naar de claimafhandeling van verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Het ontbreken van afschrijvingslijsten is vooral problematisch, omdat de afschrijvingsduur en de afschrijvingspercentage erg verschillen per verzekeraar. Dus ook de schadevergoeding kan erg verschillen.
Vijf van de veertien inboedel- en reisverzekeraars hebben in de afschrijvingslijst concrete informatie over de restwaarde, dat is de waarde die spullen altijd behouden, hoe oud ze ook zijn. Die restwaardes zijn verschillend: een verzekeraar hanteert tien procent van de nieuwwaarde, een ander vijftien procent en drie hebben en restwaarde van twintig procent. Twee verzekeraars melden dat ze voor sommige spullen restwaarde berekenen, maar het is niet duidelijk voor welke spullen en tegen welk percentage. Bij zeven is er dus niets bekend.
Om het verschil van de afschrijving duidelijk te maken hebben de onderzoekers twee voorbeelden genomen. In het eerste voorbeeld gaat het om een leren bankstel met een nieuwwaarde van 1500 euro. Na precies zeven jaar raakt het bankstel door brand onherstelbaar beschadigd. Vijf verzekeraars (Centraal Beheer, FBTO, De Goudse, Interpolis, Nationale-Nederlanden, Reaal, VvAA, ZLM) keren de nieuwwaarde uit, omdat het bankstel vlak voor de schade meer waard is dan 40 procent van de nieuwwaarde. Andere verzekeraars keren de dagwaarde uit, die bij een afschrijving van tien jaar 450 euro bedraagt. Deze verzekeraars zijn ABN Amro Verzekeringen, Aegon, Allianz, Generali en OHRA). Er is dus een verschil in schadeuitkering van ruim duizend euro.
In het tweede voorbeeld is gekeken naar de vergoeding van een MacBook met een nieuwwaarde van 1800 euro na drie en vier jaar. Na drie jaar vergoeden Aegon, Centraal Beheer, FBTO, Generali, De Goudse, InShared, Interpolis, Nationale-Nederlanden en REAAL de nieuwwaarde. Na vier jaar vergoedt alleen Nationale-Nederlanden de nieuwwaarde. De andere verzekeraars vergoeden tussen de 360 en 605 euro.