De meest geclaimde schade op een autoverzekering is ruitschade. Dat blijkt uit de schadecijfers van een autoverzekeraar die tien jaar bestaat. Uit de gegevens komt naar voren dat het totale aantal schades afneemt, maar dat de kosten per reparatie stijgen. Hoewel sterretjes en barsten niet met technologie te voorkomen zijn, gaat die trend ook op voor ruitschade. Hoe komt dat?
Steeds meer auto’s worden standaard afgeleverd met parkeersensoren. Ook tweedehands kun je voor relatief weinig geld een auto vinden die gaat piepen als je te dicht op een paaltje parkeert. Het aantal schades neemt daardoor af. Voor ruitschade geldt dat ook. Volgens de verzekeraar komt dat door de zachte winters van de laatste jaren.
Opspringende steentjes
Asfalt heeft zwaar te lijden onder vrieskou. In een strenge winter is de kans veel groter dat het wegdek beschadigt en er steentjes opspringen door ander verkeer. Dat is de grootste veroorzaker van ruitschade. Door de warmere winters neemt het aantal ruitschades dus af. De kosten stijgen echter wel. Regensensoren en andere elektronica worden verwerkt in de voorruit. Dat maakt het vervangen tegenwoordig kostbaarder dan tien jaar geleden.
Welke schades worden het meest geclaimd?
Ondanks de toename van het aantal elektronische hulpmiddelen in de auto, scoren de aanrijdingen met een stilstaand object nog steeds ongekend hoog. Dat past in een trend. Tot enige jaren geleden waren verzekeringskenners er nog van overtuigd dat autoschade een ergernis uit het verleden zou worden. Niets blijkt minder waar.
Whatsapp en Spotify in de auto
Parkeersensoren, rijbaanassistenten en adaptive cruisecontrol werden geacht langzaam uit te monden in volledig zelfrijdende auto’s die nooit schade veroorzaken. Dat was te optimistisch. Alle elektronica ten spijt zijn automobilisten zelf ook steeds sneller afgeleid. Bestuurders die appen in de auto, of een ander nummer aanzetten op Spotify, doen alle veiligheidswinst van de laatste jaren weer teniet.
Het eerste dodelijke ongeval met een zelfrijdende auto in de Verenigde Staten heeft ook die ontwikkeling danig afgeremd. De optimistische toekomstvisies moeten voorlopig worden bijgesteld.
Heb je een auto met sensoren in de voorruit? Dan is het verstandig om minstens te kijken naar een WA+ dekking, ook wel beperkt casco genoemd. Ruitschade is dan gewoon meeverzekerd. Goed om te weten: claim je een ruitschade, dan val je nooit terug in schadevrije jaren. Zelfs niet bij een dure vervanging. Kom je er niet uit met het vinden van de juiste autoverzekering? We helpen je graag.