Verzekeraars hebben het afgelopen jaar 12.879 gevallen van
verzekeringsfraude opgespoord. Dat is 12 procent meer dan in 2017. Het
is het hoogste aantal sinds de cijfers worden bijgehouden.
Dat heeft het Verbond van Verzekeraars bekend gemaakt. De
fraudeopsporing levert een besparing op van 82 miljoen euro. De
afgelopen zes jaar is er al meer dan een half miljard euro bespaard door
fraude aan te pakken. Het Verbond wijst erop dat elk Nederlands gezin
gemiddeld tientallen euro’s te veel premie per jaar betaalt door
verzekeringsfraude.
Enkele voorbeelden van geconstateerde fraude:
Een man boekt een dure vakantie en sluit een annuleringsverzekering af. Vier dagen later meldt hij dat zijn schoonmoeder op 12 december is overleden en claimt hij op de annuleringsverzekering. Als bewijs stuurt hij de rouwkaart naar de verzekeraar. Daarop staat een overlijdensdatum van 11 december. Nader onderzoek wijst uit dat de kaart van internet is geplukt.
Een andere fraudeur claimt 2.365 euro schade door een aanrijding met een huurauto. Uit het Car Tracking Systeem blijkt echter dat de huurauto niet in de buurt van de schade locatie is geweest. De claim wordt afgewezen.
Na een aanrijding tussen een auto en een scooter claimt de bestuurster van de scooter 8000 euro schade aan haar dure jas, tas en schoenen. Ze claimt echter geen damesschoenen, maar een paar herenschoenen, die niet haar maat zijn. Ze wil bovendien de beschadigde jas en tas niet laten zien aan de fraudeonderzoekers.
Tijdens een vakantie wordt ingebroken in het huis van de verzekerden. De inbrekers gaan er met apparaten ter waarde van ruim 45.000 euro vandoor. Controle van de verzekeraar toont aan dat de spullen op de aankoopnota’s pas na de diefstaldatum op de markt zijn gekomen.