Het belemmeren van buitenlandse consumenten door webwinkels is flink afgenomen. Ook worden klachten hierover aangepakt door de diverse nationale handhavingsinstanties.
Dat blijkt uit een evaluatie van de EU-verordening die het zogeheten geoblocking verbiedt. Deze verordening is twee jaar geleden van kracht geworden. Geoblocking is het fenomeen dat een Nederlandse consument die een aanbieding in bijvoorbeeld een Duitse webshop ziet, wordt omgeleid naar de Nederlandse website, waar deze aanbieding niet staat. Zo kan die Nederlander niet profiteren van die aanbieding. Door geoblocking te verbieden worden consumenten in de gehele EU gelijk behandeld. Iedere consument krijgt de mogelijkheden om te shoppen in het buitenland tegen de voorwaarden en prijzen die in dat land gelden.
In de evaluatie zijn 9000 webshops onderzocht. Ongeveer 14 procent hield zich nog niet aan de regels in de EU-verordening. Twee jaar geleden was dat nog ruim 25 procent. Ook is de toegankelijkheid van buitenlandse websites toegenomen en wordt er meer in het buitenland gekocht. Ongeveer een derde van de onderzochte webshops levert aan het buitenland. Overigens is leveren aan het buitenland niet verplicht. In een volgende stap overweegt de Europese Commissie om het verbod op geoblocking uit te breiden met content die onder het auteursrecht valt. Het gaat dan om audiovisuele content, e-boeken en videogames. Consumenten krijgen daardoor een ruimere keuze. De gevolgen voor de audiovisuele sector moeten eerst nog worden onderzocht.