Ingebroken! Volg deze stappen bij een inbraak

Moet je een caravan verplicht verzekeren?
4 juli 2016
Schade niet verzekerd bij onjuiste beveiliging
22 juli 2016

Ingebroken! Volg deze stappen bij een inbraak

Een inbraak is vervelend: zowel praktisch als emotioneel. Alleen al de wetenschap dat als er is ingebroken, iemand aan jouw persoonlijke spullen heeft gezeten en daarbij zelfs de kamers van kinderen niet ongemoeid heeft gelaten. Het beste dat je kunt doen: direct handelen en snel alles herstellen naar het oude. Wij geven je een stappenplan hoe je snel de vervelende ervaring van de inbraak weer achter je kan laten.

1. Bankpas gestolen?

Blokkeer direct je bankpas of creditcard. Wellicht ben je op tijd en heeft een inbreker nog geen kans gehad de passen te gebruiken. Je kunt je bankpas blokkeren via de Bankpassen Meldcentrale op telefoonnummer 0800 – 0313. Een creditcard blokkeren kan via 030 – 2835555.

Een bankpas blokkeren direct bij de bank kan ook. Dit zijn de telefoonnummers die je in dat geval nodig hebt:

  • ABN AMRO bankpas blokkeren - bel 0900 0024 / +31 10 2411720 (buitenland)
  • ING bankpas blokkeren - bel 020 22 888 00 / +31 20 2288800 (buitenland)
  • Rabobank bankpas blokkeren - bel 0900 0905 / +31 887 226627 (buitenland)
  • SNS bankpas blokkeren - werkdagen 08.00 - 21.00 uur + zaterdag 09.000 - 17.00 uur bel 030 - 633 30 00. Anders 0800 0313 / +31 88 3855372 (buitenland)
  • VISA Creditcard blokkeren - bel 020 6 600 611 / +31 20 6600611 (buitenland)
  • Mastercard blokkeren - bel 020 6 600 611 / +31 20 6600611 (buitenland)

In de meeste gevallen is de schade, wanneer de inbreker je pas heeft gestolen en het hem gelukt is je pincode te kraken, verzekerd via je bank. Mits je daarbij niet nalatig bent geweest.

2. Meld de inbraak bij de politie

Meld een inbraak altijd bij de politie. Aangifte doen wanneer er is ingebroken, is noodzakelijk om aanspraak te kunnen maken op je inboedel- en eventueel je opstalverzekering. Maar er zijn meer redenen om aangifte te doen bij de politie.

  • Zeker op korte termijn kan de dader nog worden opgespoord. In theorie. Want in werkelijkheid wordt nog geen 8% van de woninginbraken opgehelderd (bron: CBS) Lees ook “Aangifte diefstal: alleen voor de verzekering”
  • Het kan een signaal zijn voor de politie om vaker te patrouilleren in de buurt
  • Het geeft je de ‘rust’ dat je niet de enige bent met dit probleem. Dit klinkt wat abstract, maar juist die erkenning kan toch enige opluchting geven
  • De politie kan je verder helpen met praktische vragen
  • Dat je niet de enige bent waar ingebroken wordt, blijk wel uit de volgende infographic. Vorig jaar werd er in precies 85.885 huizen en schuren ingebroken. Dat zijn er behoorlijk wat, maar tegelijkertijd ligt hiermee het aantal inbraken op het laagste niveau sinds in 2005!

    Overzicht aantal inbraken uit woning, schuur of garage sinds 2005:

    inbraken

    3. Maak melding van de inbraak bij je adviseur of verzekeraar

    Je meld je schade bij je financieel adviseur of bij je verzekeraar. Deze partijen hebben gelukkig ruime ervaring met het melden en afwerken van schades. Wat deze verzekeraar precies aan je uitkeert, hebben we uitgewerkt in het artikel: “Inbraak woning? Dit dekt de verzekeraar.

    Uit een kleinschalig onderzoek van consultancybureau IG&H blijkt dat de rol van verzekeraars en adviseurs op z’n zachts gezegd voor verbetering vatbaar is. Maar 35% van de consumenten die een schade meldde bij de verzekeraar, kreeg te horen wat er allemaal geregeld moest worden en slechts bij 16% nam de verzekeraar op de adviseur de regie rondom de inbraak op zich.

    4. Maak een overzicht van de schade

    Er zijn spullen beschadigd en gestolen. Tijd voor een inventarisatie. Hoe vollediger de lijst, hoe soepeler het proces van declaratie bij de verzekeraar zal verlopen. Het is bovendien aan te raden om per beschadigd of gestolen item direct uit te zoeken of er nog bonnetjes of facturen aanwezig zijn. Hoe nauwkeuriger de inschatting van de schade, hoe beter voor je portemonnee.

    5. Zoek contact met familie of vrienden

    Hoe dan ook zal een inbraak emotioneel beladen zijn. Zoek snel contact met mensen die dichtbij je staan. Zij kunnen aanbieden om langs te komen en te helpen met het schoonmaken en opruimen van het huis. Of ze kunnen je op andere manieren helpen.

    6. Voorkom nieuwe inbraken

    Is er ook in de lades gesnuffeld waar de reservesleutels van je huis lagen? Laat dan altijd preventief de sloten vervangen. Tegelijkertijd is dit wellicht een goed moment om ook andere preventieve maatregelen te onderzoeken. Hoe kwetsbaar is je huis? Er zijn genoeg, relatief makkelijk toepasbare manieren om het inbrekers moeilijk te maken jouw huis binnen te komen.