Naast de plannen voor de zorg en energie presenteerde het kabinet deze Prinsjesdag ook enkele veranderingen op het gebied van de autobelastingen. Zo gaat het bpm-tarief omhoog en wordt er 90 miljoen euro extra subsidie uitgetrokken voor de aanschaf van een elektrische auto. Tegelijkertijd wordt zakelijk elektrisch rijden wel minder aantrekkelijk door aangescherpte bijtellingsregels. In dit artikel leggen we je de drie veranderingen uit.
Ben je van plan een nieuwe auto te kopen? Dan moet je belasting betalen, dit heet Bpm. De overheid heeft aangegeven dat deze belasting in 2022 stijgt. Hoeveel Bpm je precies moet betalen, ligt aan de hoeveelheid fijnstof die je auto uitstoot. Hoe hoger het uitstootcijfer van je nieuwe auto, hoe hoger de bpm. Het doel is om het rijden in elektrische auto’s te stimuleren. Volledig elektrische auto’s blijven namelijk tot en met 2024 vrijgesteld van bpm. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden per 2022 juist zwaarder belast.
Wil je elektrisch gaan rijden? Dan is het goed om te weten dat waarschijnlijk meer mensen aanspraak kunnen doen op subsidie. Er gaat de komende drie jaar 90 miljoen euro extra naar subsidies voor elektrisch rijden. Daarvan is 80 miljoen euro bedoeld voor nieuwe auto’s en 10 miljoen voor tweedehands auto’s. De aankoopsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s gaat omlaag (van €4.000 naar €3.700). Het lijkt er daarom op dat meer mensen aanspraak kunnen doen op de subsidie. Verder trekt het kabinet €28 miljoen uit voor een aparte aankoopsubsidie voor volledig elektrische bestelbusjes. Deze geldt ook voor busjes die rijden op waterstof.
Lease je zakelijk een auto en rijd je meer dan 500 privékilometers per jaar? Dan moet je hier maandelijks belasting over betalen. Dit heet het bijtellingspercentage. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van je auto. Voor elektrische auto’s ligt dit percentage iets lager, namelijk 12 procent. Vanaf 1 januari 2022 stijgt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s naar 16 procent. Dit betekent dus dat het duurder wordt om met de auto van de zaak privé kilometers te rijden.
Bovendien gaat de bovengrens voor het voordelige bijtellingspercentage omlaag, van €40.000 naar € 35.000. Koop je een elektrische auto met een cataloguswaarde van boven de € 35.000? Dan betaal je voor het deel boven de catalogusprijs 22 procent bijtelling. De verwachting is dat leaserijders hierdoor vaker voor goedkopere elektrische modellen zullen kiezen. En dat is uiteindelijk weer goed voor de tweedehands automarkt, waar meer betaalbare auto’s worden aangeboden.