6 Tips bij doen belastingaangifte in 2018

Belastingaangifte Tip 1: Controleer de vooraf ingevulde gegevens van de belastingdienst goed!
De gegevens hoeven niet altijd te kloppen. Zo kan het zijn dat u een deel van de hypotheek niet voor de woning heeft gebruik. De belastingdienst ontvangt van de hypotheekverstrekker alleen het totale hypotheekbedrag en de betaalde rente. Bij uw belastingaangifte is alleen aftrekbaar het deel dat u nodig heeft voor de woning. In sommige gevallen dient dit ds handmatig aangepast te worden.

Belastingaangifte Tip 2: Meeste voordeel te behalen voor 2018
Bij  het doen van de aangifte, in maart/mei, voor de belastingen is er eigenlijk niet zo heel veel voordeel meer te behalen. Maatregelen om belastingvoordeel te behalen had u moeten treffen in 2017. U moet eigenlijk dit moment gebruiken om een plan te maken hoe u uw geldzaken het beste kunt regelen voor de toekomst en daarbij gebruik maken van mogelijke belastingvoordelen. Denk bijvoorbeeld aan extra sparen voor uw pensioen via een lijfrente. Deze en andere maatregelen moet u in 2018 treffen zodat u ze bij de belastingaangifte van 2019 te gelde kunt maken. Eerder voordeel is te behalen wanneer u een voorlopige aanslag 2018 indient en daarin al de aftrekposten opneemt. Randstad Financieel Adviesgroep helpt u om overzicht te krijgen en geeft een verwachting van de te betalen belastingen in de komende jaren weer.

Belastingaangifte Tip 3:  Maak altijd kopieën van persoonlijke aftrekposten
De Belastingdienst controleert regelmatig 1 of meerdere van uw aftrekposten. Als de belastingdienst om een onderbouwing vraagt dan moet u deze tot uw beschikking hebben.

Belastingaangifte Tip 4:  Kijk ook eens naar andere aftrekposten dan hypotheekrente
De hypotheekrenteaftrek wordt door de fiscus voor u ingevuld. Maar soms zijn er ook andere aftrekposten die u kunt opvoeren. Deze hebben meestal wel een minimum bedrag voordat u de mogelijkheid heeft om deze af te trekken. Vooral ziektekosten, studiekosten en goede doelen kunnen mogelijkheden bieden. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor speciale voeding, extra beddengoed en kleding, diëten en accupunctuur. Maar ook tandartskosten vallen hieronder als deze niet door u apart verzekerd zijn. De verzekeringskosten mogen hier niet meegenomen worden.

Krijg jij studiefinanciering? Dan mag je de studiekosten niet meer aftrekken. Volg je een studie en heb je geen  studiefinanciering, dan zijn de studiekosten nog wel aftrekbaar.

Reis je op eigen kosten met het openbaar vervoer naar je werk? Dan mag daarvoor maximaal €2073 aftgetrokken worden. Het bedrag van de reisaftrek is afhankelijk van de reisafstand en het aantal reisdagen per week. Zorg er voor dat u uw reiskosten goed documenteert. Krijgt u een reiskostenvergoeding van de werkgever, dan wordt de aftrek hierdoor vermindert!

Belastingaangifte Tip 5:  Goede doelen zijn aftrekbaar
Een andere vaak vergeten aftrekpost zijn de giften. Zeker als die aan een zogenoemde een goed doel met een anbi-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) zijn geschonken. Ook bij giften geldt een drempel van 1% van je inkomen. Kiezen voor een periodieke gift is trouwens fiscaal veel gunstiger dan losse schenkingen. Bij periodieke giften aan het goede doel is het hele bedrag namelijk aftrekbaar. Check wel even wat een periodieke gift is bij de belastingdienst, want met een automatische overschrijving ben je er nog niet.

Belastingaangifte Tip 6:  Vragen om middeling
Als uw inkomen sterk varieert per jaar dan kunt u middeling aanvragen. Uw inkomen wordt dan over 3 jaren gelijkelijk verdeeld. Indien er een belastingvoordeel is (drempel €545) dan krijgt u het verschil terug. Deze middeling kunt u pas terug krijgen over de periode met een definitieve aanslag en geldt dus nog niet voor de belastingaangifte over 2016. Als u aan de voorwaarden voor middeling voldoet, krijgt u in de volgende situaties waarschijnlijk belasting terug:

  • U hebt na uw afstuderen een vaste baan gekregen en u had naast uw studie een bijbaan.
  • U hebt een ontslagvergoeding (‘gouden handdruk’) gekregen.
  • U bent in de afgelopen jaren gestart of gestopt met werken.
  • U werkt als freelancer of als ondernemer.
  • U hebt onbetaald verlof opgenomen (bijvoorbeeld voor een sabbatical).
  • U bent minder gaan werken.

Hebt u trouwens een foutje in uw aangifte gemaakt en deze al ingediend? Zolang de fiscus nog geen definitieve aanslag heeft opgelegd kun je de aangifte opnieuw openen, aanpassen, ondertekenen en nogmaals insturen. De belastingdienst gaat dan aan de slag met de laatst ingediende aangifte.

Bonus Tip: Gebruik uw aangifte voor een financieel plan

Dit is misschien wel de meest waardevolle tip. Het levert u op lange termijn veel geld op en biedt u de zekerheid dat u het goed geregeld heeft! Nu maar zeker ook in de toekomst! De digitale belastingaangifte gebruikt u om snel een financieel plan te maken. U beantwoordt vragen als: Kan ik goed met pensioen? Kan ik minder gaan werken om voor mijn kinderen te zorgen? Moet ik bijsparen voor mijn pensioen? Is het verstandig om af te lossen op uw huis? Zomaar een paar vragen waar u met een financieel plan snel antwoord op krijgt.

Wilt u toch liever professionele ondersteuning bij het invullen van de aangifte? Kijk snel op onze actiepagina voor ons aanbiedingstarief, en maak een afspraak!

Randstad Financieel Adviesgroep BV
Randstad Financieel Adviesgroep is inmiddels een gevestigde naam in Vlaardingen en omstreken. Wij adviseren in verzekeringen en hypotheken maar ook voor leningen kunt u bij ons terecht.